مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۱، آخرین شنبه ماه آوریل هر سال

جامعه دامپزشکی جهان (World Veterinary Association) تم امسال را "واکنش دامپزشکان به کووید-"۱۹ و هوشیاری نسبت به تاثیر منفی شرایط پاندمی فعلی بر رفاه حیوانات" قرار داد.

در سال ۲۰۰۰ بر سر هشت هدف مشترک به عنوان اهداف توسعه هزاره در سازمان ملل توافق و مقرر شد که اهداف زیر تا سال ۲۰۱۵ باید تامین شود. این بیانیه در سپتامبر ۲۰۰۰ توسط ۱۸۹ کشور پذیرفته و ۱۴۷ نفر از سران سیاسی ان را امضا کرده‎اند. این اهداف عبارتند از:

آرمان ۱: از بین بردن فقر شدید و گرسنگی 

آرمان ۲: دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی

آرمان ۳: گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان

آرمان ۴: کم کردن مرگ کودکان

آرمان ۵: بهبود سلامت مادران

آرمان ۶: مبارزه با ایدز، مالاریا، سل و دیگر بیماری‌ها

آرمان ۷: تضمین پایداری محیط زیست.

آرمان ۸: گسترش مشارکت جهانی برای توسعه 

با نگاهی به شرایط امروز به نظر می‎رسد که اگر در رسیدن به اهداف بالا که می‎بایست در ۲۰۱۵ به آن دست می‎یافتیم، پس نرفته باشیم، پیشرفت دلچسبی هم نکرده‎ایم. 

شاید یکی از مهمترین موفقیت‎هایی که به در جهت اهداف فوق به آن رسیده‎ایم، ریشه کنی بیماری خانمان برانداز طاعون گاوی از سطح جهان بود که در حدود ۲۰۱۰ به آن دست یافتیم. 

طاعون نشخوارکنندگان کوچک که در طی چند سال گذشته در منطقه از جمله در عراق و ایران صدمات و تلفات زیادی به نشخوارکنندگان اهلی و حیات وحش وارد کرده و خواهد کرد، طبق برنامه باید تا ۲۰۳۰ ریشه کن شود. 

سایر بیماری‎های بسیار مهم چون سل گاوی و تب برفکی هم در چشم‌انداز ریشه کنی قرار داده شده‌اند. موفقیت در ریشه کنی طاعون گاوی و هدف گذاری برای ریشه کنی بیماری های مهم دیگر نشان می‎دهد که دامپزشکان در سطح جهان تعهد زیادی به نسبت به جامعه و اهداف هزاره توسعه داشته گام های موثری برداشته‌اند.

با این حال، تغییرات شرایط جهان موجب حیرت و شگفتی است. در حقیقت، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داد که در عمده ۲۴ کشوری که سویه جدید آنفلوانزای H1N1 را از جمعیت‌های خوک و بوقلمون اهلی را در ۲۰۱۰ گزارش کردند، منشاء اصلی این اپیدمی‎ها در دام ها، انسان های بیمار بوده است.

پروفسور تونی آلن در ۱۹۹۳ مفهوم آب پنهان و آب مجازی Virtual water را معرفی کرده بود ولی به نظر می‎رسد که در اهداف توسعه هزاره سازمان ملل از آن غافل بودند. این انسان خردمند اخیراً درگذشت ولی مفهومی که وی پایه گذارش بود، امروزه تا حد زیادی، البته نه به اندازه کافی، فراگیر شده است و بیش از پیش باید راهنمای عمل باشد.

مفهوم بهداشت یک پارچه  One Health نشان داد که دیگر نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی بدون یک همیاری چند رشته ای و بدون یک عملکرد یکپارچه از پس حل مشکلات فعلی برنخواهند آمد. بحران کووید-۱۹ دقیقا این موضوع را نشان داد. این موضوع در مورد مسائل دیگر، از جمله بیماری‎هایی که پیشتر در این متن نام‎شان آمد، صدق می‎کند. در تک تک حروفِ واژه بهداشت HEALTH در زبان انگلیسی، تمامی ویژگی‎های لازم برای مشخصات بهداشت یکپارچه مستتر است:

– Humans

– Ecosystems

– Animals

– Living

– Together

– Harmoniously**

منبع: کانال تلگرامی لوح 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.