مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

اخته کردن الاغ همسایه بدون دستمزد!

یک روز دم درب خانه‌ام ایستاده بودم که یکی از همسایه‌ها مرا دید؛ خودش را به من رساند و گفت «آقای دکتر، عرضی داشتم». گفتم «بفرمایید». گفت « الاغ نری همراه گله گوسفندم است که سایر الاغ‌های من را اذیت می‌کند؛ آنها را دنبال می‌کند و گاز می‌گیرد و زخمی می‌کند». گفتم «بایستی او را اخته کنی تا از شرارتش کم شود». گفت «برنامه‌ای تنظیم کن تا این کار را انجام دهیم.».

وقتی را به او اختصاص دادم. سپس راهی محل گوسفندداری شدیم. سر راه از داروخانه داروی بی‌حسی، نخ بخیه و وسایل جراحی و آنچه لازم بود تهیه کردم، تا اینکه بعد از حدود یک ساعت به محل دامداری رسیدیم.

الاغ را به من نشان داد که هر چه به او نزدیک‌تر می‌شدم، حسم بر این بود که دامدار راست می‌گوید و این الاغ واقعاً شرارت خاصی داشت!

گفتم «هر چه چوپان داری صدا کن تا او را بخوابانیم». چون داروی بی‌هوشی عمومی نداشتم، به شکل موضعی عمل کردم. او را خواباندیم و دست و پایش را محکم بستیم که لگد نزند. چوپان‌ها هم روی بدن الاغ نشسته بودند که بلند نشود. بعد داروی بی‌حسی به چند ناحیه کیسه اسکروتوم در مسیر برش تزریق کردم و آماده برش شدم. بعد از دسترسی به بند کیسه بیضه که شامل عروق و اعصاب و لیگامان بود، به هر طریقی بود آنها را آزاد کردم تا با پنس «بوردیزو» طی دو مرحله آن را خون‌بندی و سپس قطع کنم.

در همین اثنا که چوبان‌ها روی دست و پای الاغ نشسته بودند، یکی از کارگرها از دور داد زد «ارباب، گوسفندها وارد انبار جو شدند»! یک آن صاحب دام به چوپانان گفت «الاغ را رها کنید؛ برویم به سمت گوسفندها که بدبخت شدیم؛ الان است که میش‌ها جو زده شوند و تلفات بدی بدهیم».

ناگهان همه الاغ را رها کردند و رفتند و حیوان را که کیسه بیضه‌اش باز شده بود، رها کردند. حیوان شروع به دست و پا زدن کرد و می‌خواست از جای خود بلند شود که سریعاً از جایم بلند شدم و یک پایم را روی دست و پای الاغ گذاشته و پای دیگرم را هم روی شکم حیوان گذاشتم که نتواند از جایش بلند شود و به هر طریقی بود، به تنهایی مهارش کردم که حیوان بلند نشود.

سپس به همان حالت ایستاده با کمک پنس بوردیزو عروق را خون‌بندی و سپس بند بیضه را بریدم. چون حیوان تقلا می‌کرد که بلند شود، کمی عجله کردم و عروق بیضه را قبل از خون‌بندی کامل قطع کردم که شروع به خونریزی کرد و من هم هرچه باند استریل داشتم، داخل کیسه چپاندم و بعد هم چند بخیه منفرد زدم و دست و پای الاغ را باز کردم.

وقتی دامدار بازگشت، با عصبانیت فریاد زدم «چرا در حین عمل الاغ را رها کردید؟». گفت «میش‌ها که به انبار هجوم آوردند برایم ارزش داشت، گور بابای این الاغ؛ هیچ ارزشی برایم ندارد». گفتم «بعد از سه چهار روز من را مجدداً به اینجا می‌آوری که تامپون‌ها را در بیاورم». برای جلوگیری از عفونت هم چند پنی‌سیلین و ضد التهاب برایش نوشتم.

بعد از پنج روز هرچه انتظار کشیدم که دامدار بیاید ولی نیامد. دلم به حال الاغ سوخت که مبادا تامپون‌ها باعث چرکی شدن کیسه بیضه شوند. سوار ماشینم شدم و بعد از یک ساعت چرخیدن در بیابان، سرانجام محل دامداری را پیدا کردم.

دیدم الاغ سرپا ایستاده و کسی هم نیست. فریادی زدم تا یکی از چوپان‌ها آمد. به او گفتم بایستی الاغ را مجدداً بخوابانبم تا تامپون‌ها را خارج کنم. سپس دو نفری حیوان را خواباندیم. بعد از باز کردن بخیه‌ها تامپون را خارج کردم و دیگر اثری از خونریزی نبود. خدا را شکر کردم که نتیجه کارم خوب بوده است. سپس مجدداً بخیه زدم و سوار ماشین شده و به خانه‌ام برگشتم.

بعدها دامدار را به طور اتفاقی دیدم و اصلاً به روی خودش نیاورد که آن روز شما برایم چکار کردی. از دامدار جویای سلامتی الاغ شدم. گفت «دیگر شرارت نمی‌کند و آرام شده است»؛ و من هم خوشحال از اینکه یه کیس جراحی را با موفقیت پشت سر گذاشتم و خیلی به فکر دستمزدش نبودم.

خاطره از دکتر محمد فردوسی / حکیم مهر

معاون استاندار و فرماندار تهران: از اشتغال‌زایی در بخش خصوصی دامپزشکی حمایت می‌کنیم

در پی بازدید «دکتر عیسی فرهادی» معاون استاندار و فرماندار تهران و همچنین هیئت همراه ایشان از واحدهای تحت پوشش اداره دامپزشکی پایتخت و بیمارستان های دامپزشکی شهر تهران، از اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت دامپزشکی تقدیر شد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهر تهران، «دکتر صادق گلزاری» سرپرست اداره دامپزشکی تهران با اعلام این خبر افزود: در این بازدید دکتر فرهادی ضمن حمایت از اشتغالزایی بخش خصوصی دامپزشکی، بر گسترش فعالیت های نظارتی، بهداشتی و درمانی دامپزشکی تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش حیاتی دامپزشکی در کنترل بیماری ها، بالاخص بیماریهای مشترک بین انسان و دام با توجه به آمیخته شدن زندگی شهری با انواع پرندگان و حیوانات خانگی، توجه ویژه به بخش بهداشت و درمان دامپزشکی را خواستار شد.

دکتر فرهادی در پایان ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان دامپزشکی تهران، مجموعه فرمانداری تهران را آماده همکاری و حمایت همه جانبه از دامپزشکی دانست.

مراقبت چشم سگ

در این مقاله، چند نکته درمورد بهداشت و مراقبت چشم سگ را با هم بررسی می ‌کنیم:

قبل از هر چیز سعی کنید چشم سگتان را تمیز نگه دارید و موهای گوشه چشم او را کوتاه کنید .

چند نکته ی دیگر:

1- با دقت حواستان به هر گونه حساسیت یا زخم و آسیبی در چشم سگتان باشد.بسیاری از سگها به آسانی دچار خراش قرنیه میشوند مثلا زمانی که یک گربه یا یک حیوان دیگر آنها را چنگ بزند یا یک شاخه بسیار کوچک از یک بوته به چشمشان برخورد کند و ... اگر شما هر گونه خراش یا لکه ای در کره چشم او مشاهده کردید بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید. 

2- اگر ترشحات چشم سگتان خیلی زیاد است و این ترشحات سفت یا دارای رنگی تیره هستند حتما به دامپزشک مراجعه کنید. 

بسیاری از سگ‌ها توانایی تولید اشک به میزان کافی را ندارند و علت سفت بودن ترشحات به این علت هم ممکن است باشد همچنین عفونت چشمی باعث ایجاد ترشحات بی رنگ می‌شود. 

با جاسپر آشنا شوید؛ گربه نابینایی که در اینترنت غوغا به پا کرده

گربه نابینا و بدون مویی که در تصویر پایین می بینید جاسپر نام دارد. در نگاه نخست این گربه شبیه به یکی از موجودات فضایی در فیلم های هالیوودی است اما هواداران او در اینستاگرام می دانند که جاسپر واقعا وجود دارد.

این گربه بالغ بر ۷۷هزار دنبال کننده در اینستاگرام دارد و کِلی (مالک او) در این اکانت عکس ها و استوری های مختلفی را از زندگی او در خانه اش واقع در ایالت مین آمریکا منتشر می کند.

کلی در مصاحبه با نشریه تودی در مورد گربه عجیب و غریب خود اینطور گفت:

من او را یازده سال پیش گرفتم. جاسپر در واقع یک هدیه کریسمس بود. بعضی از دوستانم می دانستند که من عاشق گربه های بدون مو هستم و ظاهرا آن را خیلی هم ارزان خریدند. در آن زمان فکر می کردیم سالم است اما بعدا مشخص شد که هر چند وقت یکبار دچار ویروس تبخال گربه سانان می شود که باعث آبریزش چشمانش می شود. اما باقی چیزها درست بود. اوضاع تا سال ۲۰۱۳ خوب بود تا اینکه در سال ۲۰۱۳ جاسپر برای اولین بار دچار زخم قرنیه شد.

آن را به دامپزشکی بردم؛ خیلی درد می کشید و تصمیم گرفتیم که بالاخره به درد و رنج گربه ام پایان بدهیم و یکی از چشم هایش را تخلیه کردیم.

پنج سال از آن زمان گذشت و دوباره جاسپر دچار همین مشکل شد و چشم دیگرش را هم تخلیه کردیم.

گرچه حیوان بیچاره توانایی دیدن را از دست داده بود اما به خوبی خودش را با زندگی وفق داد. اما ظاهرا زندگی سر سازگاری با این گربه بیچاره نداشت و در سال ۲۰۱۹ جاسپر سکته کرد. از آنجایی که گربه نابینا بود بازیابی سلامت برایش خیلی سخت شد. البته خوب توانست خودش را جمع و جور کند اما گاهی اوقات سردرگم می شود و نمی تواند مسیرش را پیدا کند.

کلی می گوید زمان هایی که در خانه نیست گربه را درون قفس می گذارد تا مشکلی برایش پیش نیاید. او این اواخر دو گربه دیگر را هم به خانه اش آورده که یکی از آنها نابیناست و این سه گربه حالا زندگی خوبی در کنار هم دارند.

نگهداری حیوانات در آپارتمان مجاز است؟

نگهداری حیوانات در خانه در گذشته، به دلیل وجود خانه های حیاط دار و با متراژ بالاتر خانه‌ها نسبت به امروز به عنوان یک مشکل مطرح  نمی‎شد. اما امروزه وقتی از آپارتمان نشینی و مسائل آن صحبت می‌کنیم، یکی از اصلی‌ترین مشکلات همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نگهداری حیوانات خانگی مخصوصا سگ و گربه محسوب می‌شود. قانونگذار در آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها به صراحت راجع به این موضوع تعیین تکلیف کرده است.

قانون در خصوص نگهداری سگ،گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان چه ‌‌می‌گوید؟

آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌‌‌ ها در مورد نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان تعیین و تکلیف کرده است، بنا به ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک اپارتمان‌ها، قسمت‌‌‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به ‌طور مستقیم و یا غیر‌مستقیم مورد استفاده تمام شرکا ‌‌می‌‌باشد، قسمت‌های مشترک محسوب ‌‌می‌‌شود و ‌‌‌نمی‌‌توان انحصاری از آنها استفاده کرد. همچنین در تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها گذاشتن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگهداری آن‌ها در قسمتهای مشترک ممنوع است‌. قسمت‌‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است‌، هر چند که در قسمت های اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت‌‌ها عبور کند. با در نظر گرفتن این ماده قانونی به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل، سگ، گربه، مرغ و…در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار ‌‌می‌باشند. منظور از نقاط مشترک و مشاع آپارتمان، راه‌پله‌‌ها، پشت بام، راهرو، پارکینگ و… است که مورد استفاده عموم همسایه‌‌ها قرار ‌‌می‌گیرد.

نگهداری از حیوانات خانگی در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان از نظر قانون:

 قانون، نگهداری حیوان در قسمت های مشترک ساختمان را ممنوع اعلام کرده اما راجع به نگهداری آنها در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو شرط امکان‌پذیر است:

• برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نکنند.

• ازنظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند.

در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق قانون مجرم است و سایر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند. در قوانین آپارتمان نشینی ایران، در خصوص نگهداری سگ،گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت گیری‌‌های زیادی وجود دارد و اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمانشان دارند باید مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو‌احسن رعایت کنند در غیر اینصورت سایر ساکنین می‌توانند نسبت به همسایه خاطی طرح دعوا کنند.

منبع: مجله دلتا