مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

نخستین کلینیک دامپزشکی سگ‌های بلاصاحب با استانداردهای روز دنیا در کرج راه‌اندازی شد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: با راه اندازی نخستین کلینیک دامپزشکی سگ‌های بلاصاحب در کرج که بر مبنای استانداردهای روز دنیا احداث شده، امکان معاینه، درمان و عقیم سازی سگ‌ها به صورت تخصصی فراهم شد.

«احمد خیری» در تشریح عملکرد سازمان برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب گفت: دو اکیپ جمع آوری در سطح شهر مستقر بوده و طبق اعلام شهروندان در سامانه ۱۳۷ اقدام به زنده گیری سگ‌های بلا صاحب و ولگرد می کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷، به میزان ۱۴ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: این مهم نشان دهنده اعتماد بیشتر مردم به سازمان مدیریت پسماند و مجموعه مدیریت شهری است.

وی افزود: عقیم سازی و درمان سگ‌ها در این کلینیک انجام می‌گیرد. این حیوانات پس از درمان و عقیم سازی به مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب منتقل می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه مرکز نگهداری سگ های بلاصاحب، در حال توسعه است، از ساخت یک مرکز دیگر در باغستان خبر داد و گفت: این مرکز در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

خیری افزود: برای حفظ اکوسیستم تعداد کمی از این سگ‌ها پس از درمان و عقیم سازی در شهر رهاسازی و بقیه در مرکز نگهداری موجود در مرکز دفن حلقه دره نگهداری می‌شوند.

گفتنی است، یکم دی ماه سال ۹۸ با حضور شهردار کرج اولین کلینیک‌ دامپزشکی سگ‌های بلاصاحب در کشور به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افتتاح شد، این کلینیک در طول سه ماه گذشته توانسته ۴۰۰ قلاده سگ که ۱۸۳ قلاده آنها ماده و ۲۱۷ قلاده نر بوده‌اند را عقیم‌سازی واکسیناسیون و انگل زدایی کند.

منبع: حکبم مهر

غذاهای مضر و مفید برای گربه‌ها چه هستند؟

گربه‌ها دو دسته‌اند:

یا بدغذا هستند و برای غذا دادن به آن‌ها همیشه چالش دارید،

یا اینکه شکمو و خوش خوراک هستند و حتی به غذای شما هم رحم نمی‌کنند!

گربه شما جزو کدام دسته است؟

اگر گربه‌تان جزو دسته اول باشد، فقط باید صبور باشید و با تست کردن غذاهای مختلف، سلیقه او را بشناسید!

اما اگر گربه‌تان جزو دستۀ دوم است، احتمالاً تا این با این سوالات مواجه شده‌اید که:

سیب زمینی پخته برای گربه ضرر دارد یا نه؟!

زیتون چطور؟

دادن کالباس به گربه کار درستی است یا نه؟

و خیلی سوالات دیگر!

در مقاله امروز پت بان ما تمام آنچه که راجع‌به تغذیه گربه خانگی خود باید بدانید آورده‌ایم! برای اینکه با غذاهای مضر برای گربه و همچنین غذاهای مفید برای او آشنا باشید، تا پایان همراه ما باشید.

28  غذای مضر برای گربه را بشناسید

اگر دلتان نمی‌خواهد جان گربه عزیزتان به خطر بیافتد، قبل از هر چیزی سعی کنید گربه‌تان را به غذاهای روزمره‌ای که خودتان مصرف می‌کنید، عادت ندهید!

غذاهای ما آدم‌ها حاوی نمک، ادویه‌جات، روغن و بیشتر مواقع پیاز هستند؛ وجود این مواد در غذای گربه (حتی اگر کم هم باشد) مضر است و ممکن است باعث مسمومیت یا اسهال شود.

غیر از این مورد، در اینجا لیستی از مواد مضر برای گربه‌ها برایتان آورده‌ایم:

تخم مرغ خام (تخم مرغ آبپز اشکالی ندارد، اما تخم مرغ خام برای گربه مضر است)

شیر (دادن شیر بدون لاکتوز به گربه مانعی ندارد)

پیاز (پخته یا خام، برای گربه مضر است)

سیر (پخته یا خام، برای گربه مضر است)

ماهی خام (ماهی پخته هیچ اشکالی ندارد)

گوشت خام (گوشت مغزپخت شده هیج اشکالی ندارد)

قارچ

پیازچه

شکر

الکل

کافئین

قهوه

چای

تنباکو

شکلات

شیر خشک نوزاد انسان

غذای خشک سگ

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

دوغ

انگور

کشمش

کره بادام زمینی

زایلاتول

مخمر خمیر

برگ رباب

دمبه

استخوان

خرمالو

سوال شما: آیا کنسرو تن ماهی برای گربه مضر است؟

معمولاً دادن کنسروهای تن به گربه‌ها، به دلیل چربی و سدیم بالا توصیه نمی‌شود؛ اما شما می‌توانید کنسرو را 20 دقیقه بجوشانید و بعد آن را با آب خالی بشویید تا روغن و نمک اضافی آن گرفته شود. دقت کنید که مصرف زیاد این غذا اصلاً توصیه نمی‌شود.

سوال شما: جگر مرغ پخته برای گربه خوب است یا بد؟

جگر مرغ سرشار از ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم و ... است. اما ... تنها می‌تواند 5% از رژیم غذایی گربه شما را تشکیل دهد.

مصرف جگر مرغ به‌عنوان روتین غذایی گربه، می‌تواند باعث مسمومیت ویتامین A و آسیب‌های جدی به او شود. پس، از دادن بیش از اندازه جگر مرغ به گربه، خودداری کنید.

مواد غذایی پروتئینی خانگی که برای گربه‌ها مفیدند کدامند؟

غیر از غذای خشک گربه که حاوی پروتئین، کلسیم و سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن گربه‌ها است، خودتان می‌توانید در خانه از مواد غذایی زیر استفاده کنید و یک وعده غذایی خوشمزه خانگی برای دوست دلبندتان درست کنید.

گوشت مرغ پخته (ترجیحاً سینه مرغ آبپز شده)

گوشت راسته گوساله (پخته شده)

گوشت اردک پخته

گوشت بوقلمون پخته

ماهی سفید پخته

گوشت گوسفند پخته

ماهی سالمون پخته

تخم مرغ آبپز

شیر بدون لاکتوز

ماست پروبیوتیک و بدون لاکتوز

پای مرغ آبپز شده (باید چندین ساعت جوشانده شود تا به ژله تبدیل شود. بیشتر از هفته‌ای 1 وعده هم استفاده نشود. این غذا بیشتر برای گربه‌هایی که مشکل غضروف دارند توصیه می‌شود)

سوال شما: دادن کالباس به گربه کار درستی است؟

در برخی منابع گفته شده که دادن کالباس به گربه اشکالی ندارد؛ اما این تصور اشتباهی است. سوسیس و کالباس حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و سدیم زیاد هم برای گربه مضر است.

سبزیجات مفید برای گربه کدامند؟

شما می‌توانید با ترکیب مواد پروتئینی که در بالا گفتیم، به همراه سبزیجات، غذای خانگی خوشمزه‌ای برای گربه کوچولوی عزیزتان تهیه کنید. البته همه چیز بستگی به ذائقه گربه شما دارد. اگر گربه شما فقط غذای خاصی می‌خورد، باید با صبر و حوصلۀ زیاد، غذای جدید را به او معرفی کنید.

خوردن سبزیجات زیر برای گربه‌ها مانعی نداشته و مفید است:

نخود فرنگی

کلم بروکلی

کدو سبز (مسما)

کدو حلوایی

اسفناج

هویج

خیار

لوبیا سبز

مارچوبه

آلوئه ورا

زیتون

سوال شما: آیا زیتون برای گربه ضرر دارد؟

زیتون جزو مواد خطرناک برای گربه نیست و در صورتی که بدون نمک و افزودنی‌های دیگر باشد، دادن آن به گربه مانعی ندارد. فقط زیاده‌روی نکنید و هستۀ آن را هم خارج کنید.

خب، خبر خوب این است که به سبزیجات بالا، مقداری غلات مقوی هم می‌توانید اضافه کنید و یک غذای کامل و مغذی برای گربه عزیزتان تهیه کنید. در ادامه لیست غلات مجاز برای گربه را مرور می‌کنیم.

غلات مجاز برای گربه‌ها کدامند؟

جو

نان (ترجیحاً بدون گلوتن)

برنج قهوه‌ای

جو دوسر

ارزن

کینوا

مصرف این غلات برای گربه‌ها مانعی ندارد، اما چون اغلب روی خوشی به آن‌ها نشان نمی‌دهند، بهتر است که با گوشت و سایر موادی که گربه دوست دارد، به مقدار کمی ترکیب شوند.

سوال شما: سیب زمینی پخته برای گربه مفید است یا مضر؟

سیب‌زمینی آب‌پز شده بدون مواد افزودنی مثل نمک و ادویه، ضرر خاصی برای گربه‌ها ندارد. برعکس، بر سیب‌زمینی خام، شیرین و سرخ شده برای گربه‌ها مضر هستند.

فقط دقت کنید که سیب‌زمین آب‌پز نباید پایه ثابت رژیم غذایی گربه‌تان باشد، چون باعث چاقی گربه می‌شود.

گربه‌ها میوه می‌خورند؟ میوه های مناسب برای گربه کدامند؟

اگر خوش شانس باشید و گربه‌تان از آن گربه‌های خوش اشتها باشد، باید بگویم که بله، گربه ها ممکن است میوه خوردن را هم دوست داشته باشند. در اینجا لیستی از میوه های بی ضرر برای گربه ها را مرور می‌کنیم.

سیب

موز

بلوبری

طالبی

هندوانه

خربزه

زیتون (بدون هسته و نمک، به مقدار کم)

سوال شما: میوه های مضر برای گربه چه هستند؟

مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ فروت و ...)، گیلاس، انگور و خرمالو جزو میوه‌های خطرناک برای گربه هستند.

نکته مهم: در صورت استفاده از میوه و سبزیجات، حتماً آن‌ها به خوبی بشویید. میوه‌ها و سبزیجات آلوده می‌توانند باعث منتقل شدن انگل به گربه شوند.

غذای مناسب بچه گربه چیست؟

از زمان تولد تا 8 هقتگی، بهترین غذا برای بچه گربه‌ها شیر مادر است. اما گاهی ممکن است برای گربه مادر اتفاقی بیافتد و به آن دسترسی نداشته باشید، در این شرایط با مشورت دامپزشک می‌توانید از شیر خشک مخصوص گربه (نه انسان!) استفاده کنید. پیشنهاد راهنمای کامل تغذیه بچه گربه (از تولد تا 6 ماهگی) را حتماً مطالعه کنید.

آخرین توصیه

ما در این تمام غذاهای مضر برای گربه‌ها را گفتیم و سعی کردیم به تمام ابهامات پاسخ دهیم.

به عنوان آخرین توصیه باید بگویم که غذای خشک گربه را قطع نکنید؛ چون هم برای استحکام لثه و دندان لازمند و هم حاوی موادی‌اند که بدن گربه به آن‌ها برای رشد و سالم بودن نیاز دارد؛ اما شما می‌توانید در کنار غذای خشک، برای تنوع هم که شده، از وعده‌های غذایی خانگی استفاده کنید. این غذاهای خانگی، جایگزین خوبی برای پوچ و کنسرو آماده هستند.

منبع: petbaan.com

انقراض حشرات به نابودی حیات منجر می‌شود

حشرات در حیات و بقای زمین نقش بسیار مهمی دارند و با از بین رفتن آن‌ها خطر بزرگی زمین را تهدید خواهد کرد. بر اساس هشدار مراکز حفاظت منابع طبیعی بیش از 40 درصد از گونه‌های حشرات در جهان، طی چند دهه آینده در معرض انقراض قرار خواهند گرفت.

مراکز حفاظت منابع طبیعی از سال گذشته هشدار داد که بیش از 40 درصد از گونه‌های حشرات در جهان، طی چند دهه آینده در معرض انقراض قرار دارند. در این میان به‌ طور ویژه پروانه‌ها و شاپرک‌ها، سوسک‌های سرگین غلطان، مورچه‌ها و زنبورها آسیب‌پذیرتر هستند.

دانشمندان تاکنون حدود یک‌میلیون گونه از حشرات را بررسی، نام‌گذاری و ثبت علمی کرده‌اند اما تقریباً پنج میلیون گونه از آن‌ها در این سیاره وجود دارند و امکان دارد بسیاری ازاین‌گونه‌ها، پیش از ثبت علمی منقرض شوند.

تصور می‌شود که عواملی همچون از بین رفتن زیستگاه‌ها، استفاده از سموم دفع آفات، امراض و بیماری و تغییرات آب و هوایی از عوامل مرگ حشرات باشند. به‌طورکلی حشرات هم توسط پرندگان خورده می‌شوند و توسط خزندگان وحشی مصرف می‌شوند.

وجود حشرات برای حیات زمین و انسان‌ها بسیار مهم است. حشرات باعث گرده‌افشانی گل‌ها شده و به باروری محصولات کمک می‌کنند و نیروی کار پرداخت‌نشده‌ای محسوب می‌شوند که بین 235 میلیارد تا 577 میلیارد دلار ارزش دارد. در بین حشرات، زنبورها نقش اصلی را ایفا می‌کنند اما سایر حشرات 40 درصد گردافشانی‌های گل‌های گیاهان را در اختیار دارند. به‌عنوان‌مثال، مگس‌ها، گرده‌افشان‌های مهم درخت کاکائو هستند.

علاوه بر باروری گیاهان و گردافشانی گل‌ها، حشرات در انتهای زنجیره غذایی نیز مفید هستند. آن‌ها در تجزیه حیوانات مرده نقش مهمی دارند و مواد مغذی را به داخل زمین بازمی‌گردانند.

اگر انسان‌ها برای نمونه کشاورزان اطلاعات بیشتری داشته باشند که چقدر حشرات برای باروری و گردافشانی گیاهان و محصولات کشاورزی مفید هستند شاید فعالیت‌های جانبی بهتری در جهت جلوگیری از انقراض آن‌ها انجام دهند. برای مثال استفاده از سموم مختلف برای دفع آفات محصولات کشاورزی یکی از عوامل مهم از بین رفتن حشرات است.

درخت کاکائو که از محصول آن می‌توان شکلات را تهیه کرد، توسط حدود 15 گونه از مگس‌های کوچک، گرده‌افشانی می‌شود. کشاورزان اغلب به‌منظور افزایش بازده درخت کاکائو، درختان دیگر منطقه را از بین می‌برند اما با از بین رفتن دیگر درختان، سایه‌های آن‌ها که مگس‌های کوچک برای بقا به آن نیاز دارند، نیز از بین می‌روند. علاوه بر آن، بستر برگ تجزیه‌شده زیر درختان نیز که لاروها برای رشد خود نیازمند آن هستند، نیز از بین می‌رود.

بنابراین انسان‌ها باید از نقش مهم حشرات در حیات زمین آگاه شوند تا بتوانند قدمی هرچند کوتاه در ادامه آن بردارند. هر شخصی می‌تواند در سرسبزی و محافظت باغچه کوچک خانه خود تلاش کند و با کاشت درختان و گل‌های بومی در زنده ماندن و حیات حشرات کمک کند که درنهایت نقشی حتی کوچک در بقای زمین خواهد داشت.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی بیولوژیک  (Biological)به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

منبع: سیناپرس

راه‌اندازی اولین استارت‌آپ دامپزشکی با هدف کارآفرینی و ایجاد اشتغال در این حوزه

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، در راستای راه اندازی اولین استارت آپ در حوزه دامپزشکی مصاحبه ای با «دکتر یونس حق شناس» انجام شد که به شرح زیر می باشد.

هدف از طراحی این اپلیکیشن برای دامپزشکان چه بوده؟

هدف ما کارآفرینی و ایجاد اشتغال در حوزه ی دامپزشکی بود و درواقع یک مشکلی در حوزه دامپزشکی سالهاست که گریبانگیر ما دامپزشکان بوده و آنهم تماس های تلفنی زیادی از سمت دامدارانی هست که یا به مراکز درمانی دسترسی ندارند و یا مشکل آنها با یک مشاوره برطرف می گردد .

از این رو ما به این فکر افتادیم که ضمن تضمین درآمد همکاران راهی پیدا کنیم که از ترددهای غیر ضروری و صرف هزینه های اضافی برای دامداران اجتناب شود .

هدف از طراحی این نرم افزار برای بهره برداران چه بوده؟

- این برنامه جهت کاهش ترددهای غیر ضروری، بخصوص در این ایام حساس بیماری کرونا راه اندازی شده تا نیاز بهره بردارن به متخصصین مرتفع شود.

همچنین ممکن است افرادی باشند که در محل زندگی خود به دامپزشک دسترسی مطلوبی نداشته و یا رفت و آمد برایشان سخت باشد .

نحوه ثبت نام دامپزشکان به چه صورت است؟

همکاران علاقه مند می توانند از طریق یکی راه های زیر ثبت نام خود را انجام دهند .

 به آدرس core.vetel.ir رفته و مراحل ثبت نام را تکمیل نمایند .

به سایت vetel.ir رفته و در قسمت دامپزشک جدید اقدام به ثبت نام نمایند .

 اپ را دانلود و نصب نموده و از قسمت ثبت نام دامپزشک جدید وارد صفحه ثبت نام شوند .

- در مراحل ثبت نام باید زمینه فعالیت مشاور مشخص گردد تا در لیست مشاورین همان دسته قرار گیرد .

- پس از اتمام مراحل ثبت نام باید منتظر ماند تا درخواست توسط مدیر سیستم تأیید گردد .

- همچنین حتمأ می بایست زمان مشاوره در ایام هفته رو تعیین نمود تا وضعیت مشاور به صورت آنلاین گردد .

(جهت راهنمایی در این قسمت می توان با پشتیبان برنامه به شماره  02149187666  تماس گرفت)

یا اینکه به صورت کلی تمام ایام هفته را انتخاب نموده و سپس در اپلیکیشن، در قسمت پنل مشاور ، وضعیت را به صورت دستی آنلاین و آفلاین گذاشت (یعنی هروقت مشاور شرایط مشاوره دادن را داشت میتواند وضعیت را آنلاین گذاشته و هر زمان که تمایل به مشاوره دادن نداشت وضعیت را به آفلاین تغییر دهد)

آیا برای سیستم های ios هم قابل استفاده می باشد؟

بله . با توجه به تحریم های کشور، سیستم های ios می توانند از نسخه تحت وب برنامه به آدرس web.vetel.ir استفاده نمایند .

و یا به آدرس vetel.ir رفته و نسخه تحت وب را مشاهده نمایند.

تماس به چه شکل برقرار می شود ؟ آیا صاحب حیوان دسترسی به شماره مشاور دارد؟

خیر ، تماس از طریق خط ایمن برقرار می شود و هیچ یک از طرفین شماره طرف مقابل را نمی بیند .

درواقع برای هر دو سمت با استفاده از شماره 02149187666 تماس برقرار می گردد .

که این شماره برای همه تماس ها ثابت می باشد.

مزایای استفاده از این اپ برای دامپزشکان چیست:

- امکان کسب درآمد مازاد در ایام فراغت .

درواقع هم اکنون بسیاری از ما دامپزشکان در روز زمان زیادی را صرف مشاوره تلفنی به دامدار و بهره برداران می کنیم اما تضمین درآمدی برای آن وجود ندارد ولی در این اپ برای هردقیقه مشاوره طبق تعرفه حق مشاوره دریافت می گردد .

- امکان دسترسی به بیمارانی که قبلأ قابل دسترسی نبودن

- امکان تبلیغ مجموعه درمانی

چگونه می توان حق مشاوره را دریافت کرد ؟

مشاورین با ورود به اپلیکیشن ، قسمت پنل مشاور ، در بخش "تراکنش ها" میتوانند موجودی کارکرد خود را مشاهده و در صورت نیاز درخواست پرداخت دهند تا به مدت 2روز کاری پرداخت به شماره کارت ثبت شده در سیستم صورت گیرد .

و درانتها لینک های مفید جهت علاقه مندان:

آدرس وب سایت برنامه : Vetel.ir

لینک ثبت نام دامپزشکان جهت همکاری : Core.vetel.ir

لینک دانلود برنامه از کافه بازار : https://cafebazaar.ir/app/ir.app.vetel/

لینک دانلود برنامه از گوگل پلی : https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.app.vetel

کرونا احتمالاً تابستان هم مهمان ماست!

پژوهشگران "دانشگاه فودان" (Fudan University)چین اخیرا اظهار کرده‌اند گرمای تابستان سبب توقف شیوع ویروس کرونا نخواهد شد.

مطالعه اخیر پژوهشگران چینی نشان داده است که هوای گرم تابستان سبب توقف شیوع ویروس کرونا در نیمکره شمالی نخواهد شد و این در حالی است که برخی امیدوار بودند هوای گرم می‌تواند سبب توقف شیوع این ویروس شود زیرا شیوع بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا و سارس با افزایش دمای محیط متوقف می‌شود.

مطالعات قبلی محققان دانشگاه‌های "بیهانگ" و "چینهوا" نشان داده بود که با گرمتر شدن دما، میزان انتقال بیماری کووید-۱۹ در چین کاهش یافته است اما آخرین یافته‌های محققان چینی نشان داده است گرمای هوا تاثیری بر توقف شیوع این بیماری ندارد.

این تحقیقات توسط "ویبینگ وانگ"(Weibing Wang) ، متخصص بهداشت عمومی و همکارانش از دانشگاه فودان در شانگهای چین انجام شده است.

محققان گفتند: تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که دمای محیط هیچ تاثیری در توانایی انتقال "سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲"(SARS-CoV-۲) ندارد.

اینکه آب و هوای گرم می‌تواند شیوع بیماری کووید-۱۹ را کنترل کند می‌تواند یک تصور نادرست باشد و تکیه بر آمدن یک فصل برای مهار این بیماری همه‌گیر می‌تواند یک خط فکری خطرناک باشد. تغییر فصل ممکن است کمی تاثیرگذار باشد اما بعید است که انتقال را متوقف کند. سیاست‌ها یا مداخلات فوری مانند ممنوعیت سفر و تعطیلی مدارس برای کمک به کند شدن انتقال بیماری لازم است.

طی این مطالعه دکتر وانگ و همکارانش داده‌های کمیسیون بهداشت ملی و کمیسیون‌های بهداشتی استان، شیوع بیماری کووید-۱۹ در ۲۲۴ شهر چین، از جمله ۱۷ منطقه استان هوبی که شیوع این بیماری از آنجا بود، تجزیه و تحلیل کردند. آنها سپس این اطلاعات را با داده‌های روزانه آب و هوا از جمله اندازه‌گیری میانگین دما، رطوبت نسبی و اشعه فرابنفش ورودی بین ژانویه و اوایل مارس ۲۰۲۰ مقایسه کردند. آنها دریافتند که هیچ ارتباط معناداری بین دما یا سطح قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش از نور خورشید و میزان آلوده شدن افراد به این ویروس در شهرهای داخل و خارج از استان هوبی وجود ندارد.

محققان اظهار کردند که کووید-۱۹ اولین بیماری عفونی نیست که با آمدن تابستان از بین نمی‌رود زیرا پیشتر نیز بیماری همه‌گیر "مرس" که در عربستان شیوع پیدا کرده بود هنگامی که دمای هوا به ۱۱۳ درجه فارنهایت(۴۵ درجه سانتی گراد) رسید باز هم شیوع این بیماری متوقف نشد.

سایر بیماری‌ها مانند ابولا و برخی از انواع آنفلوانزا که طی سال‌های اخیر از حیوانات به انسان منتقل شده‌اند نیز در الگوهای غیرقابل پیش‌بینی رخ داده‌اند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "European Respiratory"  منتشر شد.

منبع: ایسنا