مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

درمانگاه دامپزشکی متخلف در تهران پلمپ شد

در پی تکرار تخلفات و فعالیت های خارج از چارچوب قوانین و مقررات سازمان دامپزشکی کشور، درمانگاه دامپزشکی‌ درشمال پایتخت پلمپ شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهر تهران، رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران با اعلام این خبر افزود: کارشناسان اداره دارو و درمان اداره دامپزشکی شهر تهران طی بازدیدهای مستمر از بیمارستان ها و مراکز درمانی دامپزشکی و داروخانه های دامپزشکی شهر تهران، درمانگاه واقع در شمال شهر تهران که اقدام به انجام اعمال جراحی و آزمایشگاهی غیر مجاز و خارج از حدود ذکر شده در پروانه فعالیت خود می نمود با اخذ حکم قضایی پلمپ کردند.

«دکتر مجید محمدیان» گفت: بیش از ۶۹ قلم انواع داروهای غیر مجاز و تاریخ منقضی و لوازم مصرفی و جراحی تاریخ گذشته نیز از این درمانگاه کشف و ضبط شد.

وی در ادامه افزود هرگونه اقدام به فعالیت درمانی حیوانات مستلزم  اخذ پروانه می باشد و انجام هرگونه عمل جراحی تخصصی تنها در بیمارستان ها و مراکز درمانی دامپزشکی که مجهز به تجهیزات CPR و احیا می‌باشد مجاز بوده و دامپزشکان دارای پروانه های اشتغال دامپزشکی تنها مجاز به انجام فعالیت در حیطه ذکر شده در متن پروانه اشتغال می باشند و انجام فعالیت فراتر از حیطه ذکر شده تخلف شناخته شده و قابل پیگیری می باشد.

این مقام مسئول در پایان گفت: شهروندانی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند برای درمان حیوانات خود ضمن مراجعه به مراکز مجاز دامپزشکی، از نوع فعالیت ذکر شده در پروانه فعالیت دکتر دامپزشک نیز مطلع شوند و خدمات خود را متناسب با نوع پروانه دریافت و برای آگاهی و هرگونه مشاوره در این خصوص با شماره تلفن  ۰۲۱۶۶۵۹۱۰۰۵ تماس حاصل کنند.

قوانین نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

قانون در خصوص نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان چه ‌‌می‌گوید؟

در قانونی که برای نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها قوانینی در نظر گرفته ‌شده است؛ طبق تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷ نگهداری این‌گونه از حیوانات در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب شده و شخص دارنده حیوان خانگی به‌عنوان مجرم شناخته ‌می شود و سایرین می‌توانند از وی شکایت کنند. با توجه به این ماده قانونی، به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل؛ سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار هستند. منظور از نقاط مشترک و مشاع آپارتمان؛ راه پله‌‌ها ، پشت بام ، راه رو ، پارکینگ و… است که مورد استفاده عموم همسایه‌‌ها قرار ‌‌می‌گیرد.

برای نگهداری این نوع از حیوانات در واحدهای شخصی آپارتمانی نیز ، قانونی گذاشته‌ شده که از نظر مقررات و قوانین بهداشت حیوان خانگی ایجاد بیماری نکند و برای همسایه خود نیز مزاحمت نداشته باشد. اگر دو مورد گفته‌ شده رعایت شود، نگهداری این حیوانات در خانه هیچ مشکلی ندارد، در غیر این صورت دارنده حیوان خانگی مجرم بوده و  همسایگان می‌توانند از وی شکایت کنند.

در حالت کلی در قوانین قضایی نگهداری سگ و گربه و … به دلیل سروصدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان مصداق سلب آسایش عمومی است و پیگرد قضایی دارد.


نگهداری سگ در آپارتمان از نظر قانون

هم اکنون با توجه به قوانین آپارتماننشینی کشور به نظر میرسد عنوان مجرمانه مشخص در خصوص سگ گردانی یا ، نگهداری سگ در آپارتمان وجود ندارد. البته اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت  و بتواند ثابت کند که نگهداری ، و رفت و آمد حیوان خانگی تهدید علیه بهداشت محسوب میشود، بنابر نظر قاضی میتواند از مصادیق جرم باشد و یا این که اگر، حیوان خانگی مذکور سر و صدای غیر متعارف (مثل پارس های شبانه سگ) ایجاد کند، در این مورد نیز همسایگان میتوانند برای رفع مزاحمت به دادسرا مراجعه کنند.

به بیان دیگر با توجه به قانون، در صورتی که نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، زمینه ساز ایجاد سر و صدا و شیوع بیماری‌‌های متداول باشد؛ حق طرح دعوی علیه واحد آپارتمانی که از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی نگهداری می‎‎کند برای سایر همسایگان محفوظ است. با این اوصاف روشن ‌‌است که، در قوانین آپارتمان نشینی ایران، در خصوص نگهداری سگ ، گربه و دیگر حیوانات خانگی سختگیری‌‌های زیادی وجود دارد و اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمانشان دارند بایستی مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو احسن رعایت کنند.


منبع: پیام دلتا

ماهی های مناسب برای نگهداری در تنگ

ماهی آکواریوم کوچک

اغلب افرادی که برای اولین بار تصمیم به داشتن ماهی می‌گیرند یا والدینی که به دنبال اولین حیوان خانگی کم توقع برای فرزندانشان هستند، یک تنگ یا مخزن کوچک و یک ماهی کوچک تهیه می‌کنند با این خیال که هرچه اندازه‌ها کوچکتر باشد، نگهداری آسان‌تر است و مسئولیت کمتری وجود خواهد. اما واقعیت این است که ماهی آکواریوم کوچک یا تنگ، نیاز به نگهداری و رسیدگی بیشتری دارد.

تنگ‌ها تا زمانیکه از آن‌ها به خوبی مراقبت کنیم می‌توانند محل مناسبی برای زندگی ماهی شما باشد. مراقبت خوب به معنای تعویض مداوم آب تنگ، تمیزکردن داخل تنگ و انتخاب ماهی درست برای نگهداری است. به طورکلی برای جلوگیری از سمی شدن آب تنگ و مخازن کوچکتر از 37 لیتر نیاز است تا به صورت روزانه یا نهایتاً یک روز در میان 50 تا 100 درصد آبشان تعویض گردد.

برای مخازن 37 لیتری (10 گالنی) و بزرگتر که دارای فیلتر هستند، تمیز کردن هفتگی همراه با تعویض 10 تا 15 درصد آب کافیست. خرید  بزرگترین مخزن و بهترین سیستم فیلتر متناسب با بودجۀ شما، آسان‌ترین راه برای حفظ سلامت ماهی‌هاست. علاوه بر این در این حالت برای نگهداری از مخزن نیز، فعالیت کمتری لازم است.

لیست زیر تعدادی ماهی آکواریوم هستند که توانایی زندگی کردن در تنگ و یا آکواریم کوچک را دارند:

 

1_ ماهی بتا (Betta)

ماهی بتا یکی از معروف‌ترین انواع ماهی آکواریوم است که می‌تواند در تنگ دوام بیاورد. آن‌ها نسبت به بقیۀ ماهی ها تمیزتر هستند و برخلاف ماهی قرمز تنگ را سریع کثیف نمی‌کنند. اندازۀ ماهی بتا خیلی بزرگ نمی‌شود. طبیعت اصلی ماهی بتا آب‌های آرام و مزارع شالیکاری راکد است، بنابراین آن‌ها می‌توانند در تنگ بدون فیلتر زندگی کنند. در حقیقت، ماهی بتا از فیلتر آب به خاطر جریانی که در آب ایجاد می‌کند خوششان نمی‌آید. بتا ها نیاز به تعویض روزانۀ آب دارند تا آب تنگشان سمی نگردد. توجه داشته باشید که حجم آب تنگ ماهی بتا نباید از بیست لیتر کمتر باشد.

 

2_ ماهی قرمز (Goldfish)

ماهی قرمزهای کوچک می‌توانند در تنگ زندگی کنند اما آن‌ها آب را به سرعت کثیف می‌کنند بنابراین به تعویض مداوم و روزانۀ آب نیاز دارند. باور غلطی وجود دارد که همه فکر می‌کنند که ماهی قرمز ها رشد نمی‌کنند و همان اندازه می‌مانند در حالی که این تصور غلط است گونه‌ای از ماهی قرمز ها می‌توانند خیلی رشد کنند بعضی از ماهی قرمز های بالغ تا سی سانترمتر هم رشد می‌کنند و نباید در تنگ نگهداری شوند.

 

3_ ماهی گوپی (Guppy)

اگر به دنبال ماهی آکواریوم کمی غیر معمولی‌تر از  ماهی قرمز و ماهی بتا هستید نوع وحشی ماهی های گوپی می‌توانند انتخاب خوبی باشند. این ماهی‌ها به عنوام ماهی خوراک (برای تغذیه‌ی ماهی‌های ماهی‌خوار) به طور گسترده‌ای پرورش داده می‌شوند. این ماهی‌های درخشان و رنگی به داشتن توانایی برای زندگی در چند لیتر آب معروف هستند. اگرچه توصیه می‌شود آن‌ها را درون مخازن فیلتردار نگهداری کنید. در هنگام خرید به محل قبلی نگهداری ماهی های گوپی دقت کنید زیرا که آنها را اکثرا بعنوان غذا برای ماهی‌های دیگر و در شرایط خیلی بدی نگهداری می‌کنند. قبل از‌ اضافه کردن این ماهی‌ها به آکواریومتان لازم است تا آن‌ها را قرنطینه کنید، ماهی‌های بیمار و رنجور را جدا کنید. ماهی‌هایی که قصد نگهداری دارید را توسسط داروی ضد باکتری و ضد قارچ درمان کنید. برای احتیاط بیشتر، در ابتدا به آن‌ها غذاهایی بدهید که حاوی ضد انگل هستند بدهید.


4_ ماهی ابرسفید کوهستانی (Regal White Cloud Minnows)

این نوع ماهی ها هم انتخاب مناسبی برای تنگ و یا آکواریوم کوچک شما هستند. این نوع ماهی از کوه های سفید چین می‌آیند، بنابراین با سردی آب مشکلی ندارند در نتیجه با نگهداری آن‌ها هرگز نیاز به خریدن هیتر نخواهید داشت.  به تعویض دائمی آب نیاز دارند. این ماهی‌ها به پریدن به بیرون معروف هستند، در نتیجه هنگام تعویض آب، برای جلوگیری از بیرون پریدن آن‌ها میتوانید از درپوش کوچکی استفاده کنید. آن ها نسبتا رشد خوبی دارند پس هنگام خریدن مخزن حواستان باشد که مخزن بزرگی انتخاب کنید.

 

5_ ماهی تترا (Blind Cave Tetra)

ماهی تترا یا ماهی تترای نقره‌ای نوع دیگری از ماهی‌ آب سرد که برای زندگی در مخزن کوچک یا تنگ مناسبند، ماهی های تترا هستند. این نوع ماهی با ظاهر شفاف اش بسیار مناسب تنگ شماست. آن‌ها دوست دارند به صورت گروهی زندگی کنند. به خاطر داشته باشید که این نوع ماهی چشم ندارد. رنگ آن‌ها نسبتا ملایم است. آنها نیازی به گرمای اضافی هیتر یا نور خاصی ندارند اما لازم است که در تنگشان جایی برای پنهان شدن داشته باشند. آنها در مواقعی که هیجان زده میشوند ممکن است از تنگ به بیرون بپرند بنابراین بهتر است که درپوشی برای تنگشان درنظر بگیرید.


منبع: https://petmagz.ir

عقیم سازی گربه

علائم جفت گیری در گربه نر

علائم جفت گیری در گربه نر با اسپری کردن و میوهای بلند آغاز میشود گربه نر به امید گربه ماده شروع به قلمرو طلبی میکند و سعی میکند با مدفوع کردن در اطراف قلمرو اش و یا اسپری کردن مخلوطی از اسپرم و ادرار خود عروس خانوم را مطلع کند که من شاه داماد اینجا منتظرت هستم ای عشقم… این روند در طبیعت بسیار عادی است و در بیشتر گربه سانان اتفاق می افتد در طبیعت گربه ماده داماد را انتخاب میکند و در پایان جفت گیری انجام میشود ولی در خانه تان، شاه پسرتان عروسی ندارد در نتیجه ممکن است برای بدست آوردن دختر دلخواهش از خانه فرار کند و بدنبال زوج مورد علاقه خود بگردد.

این اتفاقات هم برای گربه و هم برای خود شما دردسر ساز است بجهت پیشگیری از این مشکلات عقیم سازی قبل از سن بلوغ تقریبا ۵ ماهگی برای گربه نر پیشنهاد میشود.

عقیم سازی احتمال فرارگربه از خانه و بیخانمان شدنش، اسپری کردن، میوهای شبانه و حتی سرطان دستگاه تناسلی را کاهش میدهد عقیم سازی خود به تنهایی باعث آرامش خاطر گربه و درنتیجه افزایش طول عمر می شود.

گربه هایی که در کوچه و خیابان و یا طبیعت بدنبال جفت میگردند در بیشتر مواقع با مشکلات ناشی از دعوا و جنگ بین دو گربه نر دست و پنجه نرم میکنند بیشتر آنها بخاطر این جراحت ها میمیرند و یا ناتوان شده و کم کم ضعیف میشوند.

در عوض گربه های عقیم شده آسوه خاطر تر هستند و هر روز چاقتر و تپل تر میشوند این انتخاب شماست که گربه ی عزیزتان را اخته کنید یا خیر.


آیا عقیم سازی گربه ظلم است؟

طرز تفکر های متفاوتی در مورد عقیم سازی گربه ها وجود دارد و خیلی از جوامع حمایت از حیوانات عقیم سازی گربه ها را مناسب نمیدانند و در صدد تغییر افکار عمومی هستند خیلی ها دوست دارند پدر و یا مادر شدن گربه شان را ببینند ولی آن هم دردسرهای خودش را دارد.

مراحل عقیم سازی گربه نر

حالا اگر گربه نر دارید و تصمیم بر عقیم سازی گربه تان گرفتید پیشنهاد میکنیم قبل از ۵ ماهگی حتما گربه تان را برای ویزیت نزد دامپزشک ببرید دکتر زمان تقریبی عقیم سازی را اعلام میکند این را بدانید که عقیم سازی گربه نر از ساده ترین جراحی های دامپزشکی به حساب می آید یک جراح متبحر در کمتر از نیم ساعت جراحی را به پایان میرساند لازم است بدانید نمیتوان با داروهای خوراکی و یا تزریقی علائم جفت گیری گربه نر را کنترل کرد.

ممکن است دامپزشک برای گربه تان آزمایش خون و دیگر موارد تشخیصی را درخواست کند و از شما خواهش کند پس از رعایت مواردی گربه را در تاریخ معین شده به کلینیک عقیم سازیش ببرید.

در ابتدا شما برگه بیهوشی گربه تان را امضا میکنید و منتظر اتمام جراحی می شوید پس از جراحی مدتی زمان میبرد تا گربه تان بهوش بیاید مراقبت بعد از عقیم سازی خیلی خاص و متفاوت نیست ولی بسته به نظر دامپزشک ، گربه تان آنتی بیوتیک خوراکی و یا تزریقی استفاده میکند و یا پیشنهاد می شود که گربه تان از گردنبند الیزابت به جهت پیشگیری از لیس زدن محل جراحی استفاده کند. میتوانید مراقبت بعد از عقیم سازی گربه تان را به متخصص خودش بسپارید و از پانسیون سایمون کت استفاده کنید ولی این نظر شخصی خود شماست با اینحال حداکثر بعد از ۷ روز گربه تان به زندگی طبیعی خود بازمیگردد.


علایم جفت گیری در گربه ماده

در دنیای گربه ها عروس خانم در خانه ننشسته تا اقا داماد زنگ در خانه را بزند خودش دست به کار می شود و برای بدست آوردن زوج مورد علاقه اش تلاش میکند میو های شبانه و مدفوع کردن در محل قلمرو اش از جمله از تلاشهای ایشان میباشد در پایان ممکن است که گربه ماده برای پیدا کردن زوج مورد علاقه اش سر به کوچه و خیابان بزند و بعد با شکم گنده به خانه بازگردد هر چه باشد گربه ای که در خانه بزرگ شده و تا حالا کوچه و خیابان را ندیده با اینکار خود را در برابر خطرات زیادی قرار میدهد.

عقیم سازی در گربه ماده احتمال فرار اشتباه دستشویی کردن و میوهای شبانه را کاهش میدهد این عمل جراحی احتمال بروز سرطان رحم و دستگاه تناسلی را کاهش میدهد و خود به تنهایی باعث افزایش طول عمر و آرامش گربه میشود. عقیم سازی گربه ماده ریسک مشکلات بارداری و زایمان ، مرگ و عفونت پس از زایمان را به طور کامل حذف میکند .


آیا عقیم سازی گربه ماده ظلم است؟

در این مورد طرز فکر متفاوتی وجود دارد ولی اگر تصمیم بر عقیم سازی گربه تان نگرفته اید مطلع باشید که گربه ماده پس از گذراندن دوران فحلی یا همان جفت گیری به سمت بارداری میرود بارداری گربه ماده به طور متوسط ۷۰ روز طول میکشد در این دوران گربه نیازمند مراقبت های تخصصی و رسیدگی منظم است گربه های نژاد دار خانگی به طور متوسط در هر آبستنی ۴ بچه گربه بدنیا می آورند دوران شیردهی و رسیدگی به بچه گربه ها تا زمان استقلال حداقل دو ماه طول میکشد پس از استقلال بچه گربه ها حالا مادر پس از استراحت کوتاهی دوباره به فکر شوهر و بچه دار شدن می افتد ولی درنهایت این تصمیم شماست که گربه تان بارداری را تجربه کند یا خیر.


مراحل عقیم سازی گربه ماده

حالا اگر گربه ماده دارید و تصمیم دارید علائم جفت گیری را در گربه ماده تان کنترل کنید دو روش پیش رویتان هست یک کنترل علائم با دارو و یا جراحی عقیم سازی.

در پایان ۵ ماهگی بهتر است گربه تان توسط دامپزشک معاینه شود آزمایش خون ویا سونوگرافی شاید برای قبل از جراحی لازم باشد این مورد به نظر دامپزشکتان بستگی دارد.

کنترل علائم جفت گیری با دارو برای موارد خاص توصیه میشود مثلا برای گربه هایی که به مواد بیهوشی حساسیت دارند آمادگی بدنی و فیزیکی برای جراحی ندارند و یا موارد خاص داخلی و دامپزشکی دارند.

در کل عقیم سازی با دارو دردسرهای خاص خودش را دارد هر روز گربه تان باید دارو مصرف کند و هر دارویی خود نیز به تنهایی عوارض دارد و مصرف طولانی مدت آن میتواند برای سلامت گربه خطرناک باشد.

پیشنهاد میشود اگر گربه تان مورد خاصی ندارد برای عقیم سازی از جراح متبحر کمک بگیرید با اینکه مراقبت های پس از عقیم سازی گربه ماده نیازمند وقت و انرژی است ولی تقریبا پس از ۱۰ روز گربه تان به زندگی طبیعی بازمیگردد.

مراقبت های پس از عقیم سازی گربه ماده ممکن است با آنتی بیوتیک و پانسمان همراه باشد بهتر است گربه از گردنبند الیزابت استفاده کند تا محل جراحی خود را لیس نزند و پروسه ی ترمیم پوست زودتر انجام شود. میتوانید مراقبت بعد از عقیم سازی گربه تان را به متخصص خودش بسپارید و از بهترین پانسیون گربه در شهر خود استفاده کنید ولی این نظر شخصی خود شماست و اینکه آیا فرصت رسیدگی به گربه تان را دارید یا خیر.


منبع: سایمون کت

دامپزشکی تنها صفر درصد بودجه سلامت کشور را در اختیار دارد!

حکیم مهر: بعدازظهر دیروز رئیس سازمان دامپزشکی کشور که به استان قم سفرکرده است، با حضور در دفتر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با ایشان دیدار و گفتگو نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قم، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور که به استان قم سفر کرده است، بعد از ظهر دیروز به همراه مدیرکل دامپزشکی استان، معاونت سلامت و  مسئول روابط عمومی این اداره کل با حضور در دفتر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با وی دیدار و گفتگو نمود.

درابتدای دیدار «پورمیدانی» ضمن تشکر از حضور ریاست سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: تعامل خوبی بین مجموعه جهادکشاورزی و دامپزشکی استان وجود دارد.

وی اظهارداشت: گرچه بین نیازها و تخصیص‌ها فاصله زیادی وجود دارد، لکن درخصوص بهداشت دامشهر قم بایستی مدیریت بهتری صورت گیرد و در این زمینه نیز ما آماده کمک می‌باشیم.

در ادامه دکتر علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: اگر اتفاق و بیماری رخ ندهد، انجام فعالیت‌های صورت گرفته در این رابطه مغفول می ماند.

رفیعی پور افزود: اگر در سال 97 در مبحث مرغداری‌ها بخصوص تخمگذار خوب عمل نمی‌کردیم، الآن واردکننده تخم مرغ بودیم.

وی گفت: متاسفانه ما صفر درصد بودجه سلامت کشور را داریم.

رفیعی پور با بیان اینکه ما با جان و مال مردم سر و کارداریم، اظهارداشت: بخش خصوصی بایستی با ارتقاء توانمندی در زمینه بهداشت در دامشهر قم کمک کند.

وی افزود: اگر تمام دستگاههای ذی ربط همکاری کنند، ریشه قاچاق دام را می خشکانیم.

رئیس سازمان دامپزشکی با مقایسه سازمان دامپزشکی با شرکت دخانیات، این سازمان را سرطان زدا و دخانیات را سرطان زا توصیف و اظهار داشت، در این رابطه چقدر به دامپزشکی اهمیت داده شده است.

در پایان مدیرکل دامپزشکی استان رویکرد جهاد کشاورزی استان را برنامه محور برشمرد و ورود تشکل‌ها را در موفقیتها مسمر ثمر دانست و از حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی و شخص پورمیدانی تشکر نمود.