مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

علت بالا آوردن سگ چیست؟ (+راه های درمان)

به احتمال زیاد الان استفراغ سگ عزیزتان شما را نگران کرده و به دنبال علل و راه‌های می‌گردید. برای همین بحث را کوتاه می‌کنیم و فوراً سر اصل مطلب می‌رویم تا از نگرانی در بیایید و اقدامات لازم را سریعتر انجام دهید.

علت بالا آوردن سگ ها چیست؟

درست مانند اسهال سگ که در مقاله قبلی توضیح دادیم، استفراغ در سگ ها هم به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد.

بعضی از این دلایل جای نگرانی ندارند؛ اما برخی دیگر نشانه یک زنگ خطر هستند و باید جدی گرفته شوند!

التهاب معده در سگ ها

خوردن غذاهای فاسد یا تاریخ گذشته

خوردن زباله و مواد مضر

خوردن گیاهان سمی

تند غذا خوردن

تحرک زیاد بعد از غذا خوردن

نفخ و التهاب در روده‌های حیوان

ماشین سواری در برخی موارد

 از علل بالا آوردن سگ ها هستند.

چه زمانی جای نگرانی نیست؟!

استفراغ در سگ ها یک مشکل شایع است، اما در خیلی موارد خطری ندارد؛ درست مثل ما آدم‌ها که گاهی بر اثر استرس یا پرخوری، دچار گاستریت یا التهاب معده می‌شویم.

پس در صورتی که سگ شما پرخوری کرده، مواد غذایی فاسد یا گیاهان سمی خورده، تند غذا می‌خورد یا از یک ماشین سواری طولانی برگشته، خیلی جای نگرانی نیست.

توجه کنید که اگر استفراغ ادامه‌دار بود و با علائم دیگری همراه شد باید سگتان را فوراً به دامپزشکی برسانید تا معاینه بشود.

چه زمانی باید نگران بالا آوردن سگ مان شویم؟

استفراغ سگ ها در برخی موارد هم ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. اگر استفراغ با علائم دیگری مثل اسهال، بی‌قراری، کاهش وزن و بدخلقی همراه بود بهتر است او را هر چه سریعتر پیش پزشک متخصص حیوانات برده و درمان را شروع کنید.

گاهی مشکلات کلیه یا کبد در سگ‌ها باعث افزایش آمونیاک شده و معده را تحریک می‌کنند. استفراغ یکی از نشانه‌های این بیماری است.

از دیگر بیماری‌هایی که ممکن است با استفراغ خودشان را نشان دهند، می‌توان به مننژیت، مشکل گوش میانی و تومور مغزی اشاره کرد.

برای درمان استفراغ سگ در خانه چه کنیم؟

قبل از هر چیزی بهتر است که دلیل استفراغ سگتان را پیدا کنید. اگر استفراغ با علائم دیگری همراه نبود، با روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم، می‌توانید آن را برطرف کنید.

ابتدا 12 تا 24 ساعت آب و غذا را قطع کنید تا معده سگ دوباره تحریک نشود و کمی استراحت کند.

بعد از اینکه حال سگتان بهتر شد، شروع کنید غذاهای نرم و بدون چربی، مثل سینه مرغ آبپز با برنج و همچنین پنیر پروبیوتیک کم چرب به او بدهید.

بعد از چند روز که استفراغ سگ قطع شد و حالش حسابی خوب شد، می‌توانید دوباره رژیم غذایی عادی (با غذای خشک) را شروع کنید.

خب تا اینجا فکر می‌کنم تا حد زیادی جواب سوالاتتان را گرفته باشید؛ اما اگر هنوز علامت سوالی در ذهنتان است، بخش بعدی را که پاسخ به سوالات متدوال شما عزیزان است، حتماً بخوانید.

سوالات متدوال شما، درباره بالا آوردن سگ

علت استفراغ مایع زرد رنگ در سگ (یا زرداب) چیست؟

در بیشتر مواقع، خالی بودن معده سگ، باعث بروز کف زردرنگ یا زرداب می‌شود. در واقع ترشح بیش از حد صفرا توسط کبد، در هنگام گرسنگی به معده فشار وارد کرده و باعث استفراغ زرد رنگ در سگها می‌شود.

اگر در استفراغ حیوان مورد مشکوک دیگری مشاهده نمی‌کنید، کافیست وعده‌های غذایی او را بیشتر کنید. خیلی دقت کنید که نیازی به میزان غذای مصرفی در روز اضافه کنید؛ فقط کافیست همان میزان غذا را در تعداد وعده‌های بیشتری به سگتان بدهید.

اگر استفراغ زرد رنگ همراه با خون یا مواد دیگری بود، سریعتر به پزشک مراجعه کنید. در ضمن اگر توانستید نمونه‌ای از استفراغ را با خودتان ببرید.

علت بالا آوردن توله سگ چیست؟

دلایل بالا آوردن توله سگ ها هم مانند سگ‌های بزرگسال متفاوت است. مثلاً خوردن خوراکی‌های غیر مجاز، فاسد و سمی یا خیلی تند غذا خوردن.

اما یک نکته خیلی خیلی مهم درباره استفراغ در توله سگ ها وجود دارد؛ آن هم اینکهدر صورت مشاهده استفراغ فوراً باید توله را پیش دامپزشک ببرید. چون آن‌ها هنوز خیلی کوچکند و ممکن است بر اثر استفراغ آب بدن و الکترولیت‌های مورد نیازشان را از دست بدهند.

علت استفراغ خونی در سگ چیست؟

این مورد یک زنگ خطر است. وجود خون در استفراغ سگ ممکن است بر اثر وجود زخم در قسمت فوقانی روده کوچک یا معده حیوان باشد.

در برخی موارد هم خونریزی به دهان حیوان مرتبط است و بر اثر شکستگی دندان، زخم لثه یا برخورد شیء خارجی اتفاق می‌افتد.

در هر صورت بهتر است که فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

منبع: petbaan.com

درباره «آکتمرا»؛ دارویی که اخیرا بر بهبود بیماران کرونایی تأثیر داشته

نام Actemra نام تجاری دارویی است که نخستین بار توسط شرکت داروسازی Roche در کشور سوییس ساخته و در سال ۲۰۱۰ موفق به دریافت تأییدیه FDA برای استفاده در درمان بیماران آرتریت روماتویید شد.

آکتمرا چیست؟

بنابر توضیحات انجمن روماتولوژی آمریکا، آکتمرا با ترکیب ژنریک، داروی بیولوژیک مورد استفاده در درمان آرتریت روماتویید، آرتریت، تومور ژانت سل در کودکان می‌باشد. این دارو باعث مهار کردن گیرنده‌های IL_۶ می‌شود و درد و تورم مفاصل را بهبود می‌بخشد.

پس از آنکه یکی از مقامات دانشگاه یواس‌تی‌سی چین در کنفرانس خبری به اثر برخی داروهای موثر در درمان آرتریت روماتویید در بیماری کوید_۱۹ به این دارو، به کشور چین اهدا کرد.

هم اکنون این دارو یکی از خطوط درمانی گایدلاین‌های کشور چین می‌باشد و فاز تحقیقاتی این دارو بر روی انسان‌ها (تحقیقی با جمعیت آماری ۱۸۸ نفر) در حال پیگیری است و تا کنون استفاده این دارو در تمام بیماران کوید_۱۹ تأیید نشده است.

اثر IL-۶ در بیماری سارس چه بوده است؟

آنچه که این روزها، داروی فوق را بر سر زبان‌ها انداخته است، اهمیت نقش IL-۶ در حالت حاد و بحرانی سارس (ویروس سال ۲۰۰۳) است:

تحقیقات انجام شده بر روی ویروس سارس نشان می‌دهد که پس از گذشت ۲ هفته از ابتلا به بیماری سطح، IL-۱۲، IL-۶ و IL-۱ و IFN افزایش می‌یابند.

مطالعات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است، سطح IL-۶ می‌تواند به طور مستقیم با افزایش مرگ و میر موش‌ها ارتباط داشته باشد.

سطح IL-۸، IL-۶ و pr۱ (پروتئین) Monocyte cheoattractant افرادی که دارای عفونت ثانویه به دنبال سارس بوده‌اند افزایش یافته است. همچنین سطح این سایتوکاین‌ها ارتباط مستقیمی با افزایش مر و میر ناشی از بیماری داشته است.

چرا که سطح IL-۶ حتی بعد از حداکثر مقدار تکثیر ویروسی همچنان بالا می‌ماند و این مسئله نشان می‌دهد که این سایتوکاین به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد تخریب شدید بافت ریه موش‌ها شود، به علاوه بیان گیرنده‌های IL-۶ نیز در بافت ریه موش‌های مرده بیشتر بوده است.

اثر IL-۶ بر بیماری کوید_۱۹ چیست؟

بنابر مقاله ۲۰۲۰ مجله لنست منتشر شده است. در بررسی‌های انجام شده بر روی ۱۹۱ بیماری بستری در کشور چین، سطح بالای IL-۶ با مرگ و میر بیشتر افراد همراه بوده است، هرچند این بیماران، یافته‌های همراهی، چون سن بالا، لنفوپنی، لکوسیتوز، افزایش ALT، آنزیم‌های قلبی افزایش یافته، به علاوه در این مقاله نشان داده شدهاست که سطح بالاتر این سایتوکاین در بیماران، باعث بدرت شدن سیربالینی و علامت‌های بیماری می‌شود.

عوارض داروی آکتمرا

انجمن روماتولوژی آمریکا، عوارض جانبی مصرف این دارو را بیان کرده است:

۱- کاهش سطح ایمنی در برابر عفونت‌ها

۲- احتمال ابتلا فرد مصرف مصرف کننده به سل و یا سایر عفونت‌های قارچی، باکتریال و ویروسی

۳- واکنش‌های آلرژی به سبب مصرف داخل وریدی دارو

۴- افزایش سطح کلسترول بیماران

۵- پارگی روده (بسیار نادر) به خصوص در بیماران با سابقه دیورتیکولیت

باتوجه به شواهد بررسی شده، IL-۶ به همراه سایر سایتوکاین‌ها می‌تواند در مراحل حاد و بحرانی بیماری کوید_۱۹ نقش داشته باشد و باعث ایجاد درگیری‌های شدید بافت ریه می‌شود و مرگ و میر افراد با بیماری حاد و بحرانی (که حدود ۲ الی ۴ درصد بیماران را شامل می‌شوند) را افزایش دهد؛ بنابراین به عنوان فرضیه می‌توان از این دارو در چنین شرایطی استفاده کرد، ولی اثری برای پیشگیری از بیماری و یا درمان افراد با علامت‌های خفیف ندارد.

هرچند مقاله‌ای در ژورنال لنست برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کوید_۱۹ چنین توصیه‌ای دارد: ژنریک داروی ایمنی است و می‌توان برای جلوگیری از سندرم ریوی حاد همراه با سایر دارو‌های تقویت کننده سیستم ایمنی، آن را مورد بررسی و تحقیق قرار داد.

هرچند توصیه فوق تا کنون توسط سازمان بهداشت جهانی و FDA آمریکا تأیید نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

بینی سگ‌ها حسگر مادون قرمز است

محققان دانشگاه لوند سوئد دریافته‌اند که بینی سگ‌ها گرما را مانند یک حسگر مادون قرمز تشخیص می‌دهد.

اینکه سگ ها دارای حس بویایی باورنکردنی هستند، بر همگان آشکار است، اما تحقیقات جدید کشف کرده است سگ ها از روش دیگری که تاکنون شناخته نشده بود از بینی های معروف خود برای مسیریابی استفاده می کنند.

دانشمندان این ویژگی را یک حس کاملاً جدید در سگ ها توصیف می کنند. آنها مشاهده کردند که سگ ها دقیقاً مثل یک حسگر مادون قرمز حرارتی از نوک بینی مرطوب خود برای احساس گرمای اجسام اطراف استفاده می کنند.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه لوند(Lund) سوئد و به همراه تیمی از دانشگاه "اوتووس لوراند"(Eötvös Loránd)  مجارستان انجام شد. آنها با انجام چند آزمایش، این مهارت جدید شگفت آور را در سگ ها کشف کردند.

محققان دانشگاه لوند یک آزمای رفتاری را ترتیب دادند که در آن سه سگ با دو شیء که یکی تقریباً هم دمای محیط و دیگری هم دمای بدن یک پستاندار خزدار بود، مواجه می شدند. در نهایت مشخص شد که صرفاً بر اساس گرمای تابشی ساطع شده از این دو شیء، سگ ها قادر به تمایز بین آنها از فاصله ۱.۶ متری بودند.

در عین حال، دانشمندان دانشگاه "اوتووس لوراند" از تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی(MRI) استفاده کردند تا ببینند مناطق مختلف مغز سگ ها چگونه به محرک های گرمایی واکنش می دهد و دریافتند اشیای گرمتر باعث ایجاد واکنش در قشر ارتباط جسمی حرکتی سمت چپ مغز سگ ها می شوند که بخشی از مغز آنهاست که اطلاعات حسی را پردازش می کند. دانشمندان نتیجه گرفتند این توانایی به احتمال زیاد از پوست مرطوب و بدون خز و موی بینی سگ ها معروف به "ریناریوم" ناشی می شود.

"رونالد کروگر" استاد دانشگاه لوند می گوید: با توجه به اینکه سگ و انسان حدود ۱۵ هزار سال است که در کنار هم زندگی می کنند، مدت زمان زیادی طول کشیده تا این موضوع را کشف کنیم.

دانشمندان بر این باورند که این توانایی در روند تکامل این حیوان به وجود آمده است و نشان می دهد که چرا شکارچیانی مانند گرگ ها چنین شکارچیان قدرتمندی هستند، زیرا به نظر می رسد آنها می توانند از فاصله دور گرمای بدن طعمه را تشخیص دهند.

در عین حال، موجوداتی که آنها شکار می کنند در بعضی موارد دارای خزهای زیاد و ضخیمی هستند که ویژگی تازه کشف شده می تواند دلیل آن را توضیح دهد. علاوه بر این، این یافته ها می تواند در تعیین اینکه کدام نژادها از سگ برای عملیات شکار و نجات به عنوان مثال در فجایع طبیعی مناسب هستند، مفید باشد.

"کروگر" می گوید: بینی سگ باید سرد باشد تا بتواند بدن و اشیای گرم را پیدا کند. بنابراین دلیل مرطوب بودن بینی سگ ها همین است.

وی افزود: اگر در آموزش سگ ها علاوه بر بو، از گرما نیز استفاده شود می تواند مؤثر باشد.

این مطالعه در ژورنال مجله Science Reports منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کروناویروس جدید طول عمر بیشتری در هوا و بر روی سطوح دارد

طبق گزارش جدید محققان، کروناویروس جدید می تواند مدت زمان طولانی‌تری بر روی سطوح و در هوا زنده بماند.

تیمی از دانشمندان دریافتند کرونا ویروس می‌تواند بالغ بر ۳ ساعت در هوا، بالغ بر ۴ ساعت بر روی مس، بالغ بر ۲۴ ساعت بر روی سطح مقوایی، و بالغ بر ۲ تا ۳ روز بر روی پلاستیک و سطوح آهنی زنده بماند.

محققان تاکید می‌کنند که در یافته‌ها هنوز اثبات نشده است که افراد با تنفس کورنا ویروس از طریق هوا یا لمس سطوح آلوده، به این عفونت مبتلا می‌شوند.

«نلتج ون دورمالن»، سرپرست تیم تحقیق از انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، در این باره عنوان می‌کند: «ما به هیچ وجه نمی‌گوییم که انتقال ویروس از طریق هوا وجود دارد، اما این نتایج نشان می‌دهد که ویروس برای مدت طولانی در این شرایط زنده مانده است، بنابراین از نظر تئوری امکان پذیر است.»

منبع: سلامانه

باقیمانده آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغ

دکتر بهادر حاجی محمدی / سرپرست مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد / دکتری تخصص  بهداشت و کنترل مواد غذایی، فوق دکترای سم شناسی مواد غذایی

در بعضی از مرغداری‌های صنعتی کشور به وفور از داروهای آنتی‌بیوتیک نظیر تیل مایکوزین، تایلوزین، انروفلوکساسین، کلرآمفنیکل و... استفاده می‌شود .

یکی از دلایل استفاده بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در برخی مرغداری‌ها این است که به غلط تصور می‌شود آنها موجب پیشگیری از بروز بیماری‌های طیور می‌شوند؛ البته آنتی‌بیوتیک اساساً محرک رشد طیور بوده و موجب تسریع رشد مرغ و افزایش وزن‌گیری آنها می‌شود که این امر ممکن است یکی از انگیزه‌های احتمالی تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک توسط برخی پرورش‌دهندگان طیور باشد.

استفاده از آنتی‌بیوتیک در پرورش مرغ از منظر دامپزشکی به خودی خود اشکالی ندارد اما در برخی مواقع، دوره «منع مصرف» رعایت نمی‌شود و گاهی تا روزهای آخر منتهی به کشتار مرغ، تجویز آنتی‌بیوتیک ادامه پیدا می‌کند.

دوره منع مصرف به مدت زمانی گفته می‌شود که (به عنوان مثال یک هفته) قبل از کشتار مرغ نباید هیچ‌گونه دارو یا آنتی‌بیوتیکی تجویز شود تا طی این مدت، بدن مرغ از نظر بیولوژیکی فرصت و زمان کافی برای تجزیه و دفع داروها را در اختیار داشته باشد تا درنهایت گوشت مرغ عاری از باقیمانده آنتی‌بیوتیک باشد.

تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک در بعضی از مرغداری‌های صنعتی و بی‌توجهی احتمالی به دوره منع مصرف، ممکن است در دراز مدت، سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید کند.

آنتی‌بیوتیک اساساً سم بوده و دریافت بیش از حد و مستمر آنها همراه با مواد غذایی ممکن است در بدن انسان، آسیب‌های کبدی و کلیوی، آلرژی و‌... ایجاد کند. بعلاوه دریافت بیش از حد آنتی‌بیوتیک موجب بروز عارضه‌ای به‌نام مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود که در چنین شرایطی میکروب‌های بیماری‌زا در بدن انسان در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم شده و لذا در مواقع بروز بیماری‌های باکتریایی، آنتی‌بیوتیک‌های رایج قادر به درمان فرد بیمار نخواهد بود.

از طرفی، آنتی‌بیوتیک برخی باکتری‌های مفید روده را از بین برده و موجب اختلالات گوارشی در انسان می‌شود.

اکثر آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده در مرغداری‌ها از انواع خوراکی هستند و لذا توزیع آنها در بخش‌های مختلف گوشت طیور نظیر ران، سینه، بال و... تاحدی مشابه است. با این‌حال، تجمع آنتی‌بیوتیک در جگر مرغ به مراتب بیشتر از گوشت مرغ است و لذا جگر مرغ از جمله مواد غذایی پرخطر از نظر باقیمانده آنتی‌بیوتیک به شمار می‌رود.

آنتی‌بیوتیک در برابر حرارت طبخ نسبتا مقاوم است. با این حال آب پز و سرخ کردن کامل با حرارت کافی تا حدودی باعث کاهش نسبی برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود، اما طبخ در مایکروویو تاثیر چندانی در نابودی آنتی‌بیوتیک ندارد.

در حین آب‌پز کردن مرغ، مقداری از آنتی‌بیوتیک به داخل آب مرغ منتقل می‌شود. لذا با توجه به این که بیشترین خطر باقیمانده آنتی‌بیوتیک مربوط به جگر مرغ است، پیشنهاد می‌شود جگر مرغ بیشتر به شکل آب پز، طبخ و مصرف شود و البته ترجیحا از مصرف آب همراه آن اجتناب شده و صرفا جگر پخته شده، مصرف شود. افرادی که به مصرف ساندویچ‌های جگر مرغ تمایل دارند، بهتر است حداکثر دو بار در ماه از آن استفاده کنند و مصرف بی‌رویه ساندویچ جگر مرغ ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد.

از آنجا که باقیمانده آنتی‌بیوتیک تغییری در طعم و مزه گوشت یا جگر مرغ ایجاد نمی‌کند، بنابراین توسط مصرف کنندگان قابل تشخیص نیست و لذا بهتر است در این زمینه احتیاط شود.

 منبع: جام جم