مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

کارگاه بهداشت و مدیریت گله های پولت جهت دستیابی به حداکثر توان تولید

کارگاه بهداشت و مدیریت گله های پولت جهت دستیابی به حداکثر توان تولید

زمان برگزاری: پنج شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸

محل برگزاری: تهران، ستارخان، نبش کوچه شادی، ساختمان شماره یک، سالن همایش شرکت تعاونی مرغداران مرکز

آیا ماهی‌ قرمز می‌خوابد؟

بر خلاف انسان‌ها، ماهی‌های قرمز هنگام خواب دراز نمی کشند! فقط فعالیت‌ آن‌ها کم‌تر می‌شود، در یک مکان ثابت می‌مانند و به آرامی حرکت می‌کنند تا خود را ایستاده نگه دارند. به نظر می‌رسد که در حال شنای آرام در آب هستند، معمولاً در کف (حدود یک اینچ بالاتر از کف)، در حالی که سرشان کمی به سمت پایین متمایل است. ممکن است رنگ آنها در حین خواب کمی محو شود و وقتی بیدار شوند به حالت عادی برمی‌گردد. آنها رنگ خود را به عنوان یک اقدام ایمن‌سازی تغییر می‌دهند تا هنگام خواب، خود را از شکارچیان پنهان کنند.

ماهی قرمز چه زمانی می‌خوابد؟

ماهی‌های قرمز مثل انسان نیستند که به طور طبیعی شب‌ها می‌خوابد، هرچند وقتی فضا تاریک و ساکت است، بهتر می‌خوابند، بنابراین بسیاری از ماهی‌ها در شب می‌خوابند. اگر در اطراف یک ماهیِ در حال خواب سر و صدا کنید، بیدار می‌شود، بنابراین سر و صدا نکنید!

اگر در تُنگ یا مخزن نور نگه دارید، می‌توانید ماهی‌تان را برای خوابیدن در شب (وقتی که خودتان به طور طبیعی می‌خوابید) آموزش دهید. اگر هر روز در ساعتی مشخص نور را روشن و خاموش کنید، ماهی قرمز از همان الگوی خواب پیروی خواهد کرد. همچنین نور نباید بیش از 12 ساعت در روز روشن بماند وگرنه ممکن است ماهی استراحت کافی نداشته باشد.

اگر فضا به اندازه کافی برای آنها تاریک نباشد، ممکن است در لابه‌لای گیاهان پنهان شوند تا بتوانند بخوابند.

 وقتی ماهی به اندازه کافی نمی‌خوابد، چه اتفاقی می‌افتد؟

درست مثل انسان‌ها، ماهی‌ها برای بازیابی انرژی به سیستم‌های بدن و حفظ عملکرد ایمنی، به خواب نیاز دارند. اگر آنها به اندازه کافی نخوابند، توانایی خود را برای مقابله با عفونت‌ها از دست می‌دهند و میزان متابولیسم آنها کاهش می‌یابد.

میزان خوابی که لازم دارند به نوع ماهی بستگی دارد. بعضی از ماهی‌های قرمز به طور طبیعی بعد از ظهر می‌خوابند در حالی که برخی دیگر تا شب بیدار می‌مانند. قرار گرفتن در معرض چرخه منظم روز و نور برای خواب کافی ماهی و سالم ماندن آنها ضروری است.

خمیازه کشیدن نشانه خستگی ماهی نیست بلکه فقط آبشش‌هایش را با آب تصفیه می‌کند.

 چگونه می‌توان یک ماهی بیمار را از یک ماهیِ در حال خواب تشخیص داد؟

ماهی‌هایی که خوابند ثابت باقی می‌مانند‌، اما راست هستند. آنها برعکس نمی‌شوند و به پهلو نمی‌چرخند. ماهی‌ای که خم یا وارونه است یا در کف دراز کشیده است احتمالاً بیمار است. ماهی‌هایی که مبتلا به بیماری‌های مثانه شنا هستند، غالباً به سمت پهلو یا وارونه شناور می‌شوند و در شنا مشکل دارند. دراز کشیدن به پهلو نیز ممکن است نشانه‌ی عفونت باکتریایی یا غلظت بالای نیتریت یا آمونیاک موجود در آب باشد.

کارگاه آموزشی نگارش و چاپ مقالات علمی

کارگاه آموزشی نگارش و چاپ مقالات علمی

زمان برگزاری: 28 آبان از ساعت 14 الی 18

محل برگزاری: همدان، دانشگاه بوعلی سینا، سالن سرو

نفخ در سگ

نفخ می تواند موجب ایجاد مشکلاتی در سگ شود و این مشکلات  در زمانی رخ می دهد که باکتری سیستم گوارشی  نقص پیدا کرده و نتواند غذا را هضم کند، بنابراین تولید گاز می کند. 

این گفته درست است که می گویند  بعضی از بدنها برای نفخ کردن مساعد تر هستند. برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام داد؟

عوامل به وجود آورنده ی نفخ در سگ:

۱- سگ های بزرگ جثه به میزان زیادی غذا می خورند در اثر خوردن سریع و بلع هوا به همراه آن و سپس نوشیدن میزان زیادی آب و حرکات شدید بدنی بعد از آن باعث میشود تا معده ی سگ بسیار سنگین شده و در اثر فعالیت حرکات پاندولی انجام داده و به دور خود بپیچد.

۲- از زمانی که بعضی از سگها مبتلا بهGDV بدون آثار پر بودن غذا و یا آب درون معده شناسایی شدند، نظریه های جدید شروع به شکل گیری کردند. از جمله:

الف) در سگهای پیر، انقباضات عادی معده ضعیفتر شده و غذا و هوا میتوانند بیشتر از زمان نرمال در معده بمانند در نتیجه سنگینی معده باعث پدیده پیچ خوردگی میشود.

ب) همچنین در نظریه ی دیگری آمده است که در سگهای پیر، طحال به علت احتقان و سرطان میتواند دچار بزرگ شدگی شود و از آنجا که طحال بصورت آناتومیکی بسیار نزدیک معده است میتواند آن را درگیر کرده و آن را سنگین و پاندولی نماید و سپس باعث پیچ خوردگی آن شود.

به دلیل اینکه پیچ خوردگی معده یک تهدید کننده جان حیوان محسوب میشود باید فورا حیوان تحت عمل جراحی قرار گیرد و به حیوان شانس دوباره زندگی داده شود.

علایم:

۱-حرکت کردن سخت و کوشش برای استفراغ

۲-ریزش بزاق

۳-له له زدن و تقریبا برآمدگی شکم که لمس آن سخت و دردناک است.

بعد از بروز چنین علایمی سگ زمین گیر شده و بعد از چند ساعت خواهد مرد.

در چنین شرایطی باید سریعا حیوان را نزد دامپزشک برد

راهکار

● حبوبات را از غذای او حذف کنید

حذف کردن حبوبات در رژیم غذایی سگ موجب تغییراتی می شود.

● از غذا دادن خود به سگ ، خودداری کنید

اگر از غذایی که دارید می خورید به سگتان بدهید و یا اینکه غذایش را نوع غذایش را عوض کنید موجب تولید گاز در معده اش می شود. 

اگر به سگتان به میزان زیاد بیسکویت سگ دهید می تواند موجب تولید گاز در معده اش شود.

● فعالیت بدنی

سگ خود را ورزش دهید. فعالیت بدنی زیاد باعث می شود تا زمانی که سگ در بیرون از خانه است گاز از معده اش خارج شود و گاز کمتری در داخل خانه برای دفع شدن باقی بماند.

● آنزیم های هضم کننده  

محصولات مطمئنی وجود دارد که می تواندی بخرید و به سگتان بدهید. خوردن آنها قبل از وعده غذایی یا مابین آن می تواند در هضم غذای آنها کمک کند و باعث رفع گاز معده می شود. به دستور العمل روی بسته بندی آن عمل کنید و خیلی زود خانه تان تبدیل به یک خانه خوشبو می شود.