مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

آیا ماهی‌ قرمز می‌خوابد؟

بر خلاف انسان‌ها، ماهی‌های قرمز هنگام خواب دراز نمی کشند! فقط فعالیت‌ آن‌ها کم‌تر می‌شود، در یک مکان ثابت می‌مانند و به آرامی حرکت می‌کنند تا خود را ایستاده نگه دارند. به نظر می‌رسد که در حال شنای آرام در آب هستند، معمولاً در کف (حدود یک اینچ بالاتر از کف)، در حالی که سرشان کمی به سمت پایین متمایل است. ممکن است رنگ آنها در حین خواب کمی محو شود و وقتی بیدار شوند به حالت عادی برمی‌گردد. آنها رنگ خود را به عنوان یک اقدام ایمن‌سازی تغییر می‌دهند تا هنگام خواب، خود را از شکارچیان پنهان کنند.

ماهی قرمز چه زمانی می‌خوابد؟

ماهی‌های قرمز مثل انسان نیستند که به طور طبیعی شب‌ها می‌خوابد، هرچند وقتی فضا تاریک و ساکت است، بهتر می‌خوابند، بنابراین بسیاری از ماهی‌ها در شب می‌خوابند. اگر در اطراف یک ماهیِ در حال خواب سر و صدا کنید، بیدار می‌شود، بنابراین سر و صدا نکنید!

اگر در تُنگ یا مخزن نور نگه دارید، می‌توانید ماهی‌تان را برای خوابیدن در شب (وقتی که خودتان به طور طبیعی می‌خوابید) آموزش دهید. اگر هر روز در ساعتی مشخص نور را روشن و خاموش کنید، ماهی قرمز از همان الگوی خواب پیروی خواهد کرد. همچنین نور نباید بیش از 12 ساعت در روز روشن بماند وگرنه ممکن است ماهی استراحت کافی نداشته باشد.

اگر فضا به اندازه کافی برای آنها تاریک نباشد، ممکن است در لابه‌لای گیاهان پنهان شوند تا بتوانند بخوابند.

 وقتی ماهی به اندازه کافی نمی‌خوابد، چه اتفاقی می‌افتد؟

درست مثل انسان‌ها، ماهی‌ها برای بازیابی انرژی به سیستم‌های بدن و حفظ عملکرد ایمنی، به خواب نیاز دارند. اگر آنها به اندازه کافی نخوابند، توانایی خود را برای مقابله با عفونت‌ها از دست می‌دهند و میزان متابولیسم آنها کاهش می‌یابد.

میزان خوابی که لازم دارند به نوع ماهی بستگی دارد. بعضی از ماهی‌های قرمز به طور طبیعی بعد از ظهر می‌خوابند در حالی که برخی دیگر تا شب بیدار می‌مانند. قرار گرفتن در معرض چرخه منظم روز و نور برای خواب کافی ماهی و سالم ماندن آنها ضروری است.

خمیازه کشیدن نشانه خستگی ماهی نیست بلکه فقط آبشش‌هایش را با آب تصفیه می‌کند.

 چگونه می‌توان یک ماهی بیمار را از یک ماهیِ در حال خواب تشخیص داد؟

ماهی‌هایی که خوابند ثابت باقی می‌مانند‌، اما راست هستند. آنها برعکس نمی‌شوند و به پهلو نمی‌چرخند. ماهی‌ای که خم یا وارونه است یا در کف دراز کشیده است احتمالاً بیمار است. ماهی‌هایی که مبتلا به بیماری‌های مثانه شنا هستند، غالباً به سمت پهلو یا وارونه شناور می‌شوند و در شنا مشکل دارند. دراز کشیدن به پهلو نیز ممکن است نشانه‌ی عفونت باکتریایی یا غلظت بالای نیتریت یا آمونیاک موجود در آب باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.