مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

استفاده از اوره در جیره غذایی گاو

گاو مانند سایر دام های نشخوار کننده توانایی استفاده از ازت غیرپروتئینی NPN) 1) برای تامین بخشی از نیازهای پروتئینی را دارد.

در شکمبه گاو، میلیاردها باکتری، قارچ و پروتوزوا ساکن هستند. این میکروارگانیسم ها توانایی استفاده از ازت غیرپروتئینی جیره را دارند. ازت غیرپروتئینی در شکمبه شکسته شده (هیدرولیز) و به ازت آمونیاکی تبدیل می‌گردد. میکروارگانیسم ها از این ازت برای ساختن بدن خودشان استفاده می نمایند که در نهایت باعث تولید(سنتز) پروتئین میکروبی می شود. سرانجام، میکروب ها از شکمبه عبور کرده ودر قسمت های پایین تر دستگاه گوارش دام میزبان هضم می گردند. وقتی پروتئین میکروبی هضم شد، اسیدهای آمینه آزاد شده و سپس این اسیدهای آمینه وارد جریان خون می گردند. 

شرح تکنولوژی
زمانی که اوره جایگزین منابع پروتئینی گران قیمت در جیره غذایی گاو می گردد (یا عموما نشخوارکننده ها) موارد زیر حتما باید رعایت گردد:

1-سطوح افزودن اوره به جیره: 
- 1%  کل جیره هوا خشک یا 
- 3% مخلوط کنسانتره یا
- 25-30% کل ازت جیره 
سطح اوره در مخلوط کنسانتره را می توان به بیش از 3% افزایش داد به شرط اینکه مواد خوشخوراکی مثل ملاس درجیره استفاده شود.

2- برای استفاده بهینه از اوره  باید مقادیر مناسبی از کربوهیدرات های سهل الهضم یا انرژی، مواد معدنی و ویتامین ها در جیره موجود باشند. چرا که میکروارگانیسم ها برای ساختن پروتئین بدن خودشان از منبع ازت غیرپروتئینی به این مواد نیاز دارند. 

3- ملاس منبع خوبی از نظر انرژی و مواد معدنی می باشد. در صورتیکه ملاس به راحتی در دسترس باشد می توان مخلوط آب, اوره و ملاس با حداکثر 10% اوره بصورت لیسیدنی با رعایت موارد احتیاطی در اختیار دام گذاشت. برای تنظیم مصرف این مخلوط توسط دام می توان از استوانه چرخان استفاده نمود که آغشته به مخلوط آب، اوره و ملاس می باشد. برای تهیه این مخلوط توصیه می شود که از 5/2 کیلوگرم اوره, 5/4 کیلوگرم ملاس و 28 لیتر آب استفاده شود. 

4- مکمل های پروتئینی حاوی اوره ارزانتر از مکمل های بدون اوره می باشند.

اخطار: اوره باید به خوبی با جیره غذایی مخلوط شود. برای جلوگیری ازمصرف زیاد اوره و مسمومیت آمونیاکی نباید هیچگونه توده و یا کلوخه اوره در خوراک باشد. علائم مسمومیت اوره شامل بیحالی, ریزش زیاد بزاق, کاهش اشتها و حتی مرگ می باشد. در استفاده از اوره به عنوان خوراک موارد زیر دقیقا باید رعایت شود:

1.به دام های کمتر از یک سال و آنهایی که بیمار هستند اوره داده نشود.
2.انرژی خوراکها مناسب باشد.
3.مصرف اوره باید دقیقا کنترل شود.
4.یک دوره عادت پذیری اکیدا توصیه می شود.

منبع : livesheep.com

ماجرای مرغ‌های عربی در مشهد چه بود؟!

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد گفت: محموله مرغ‌های عربی در مشهد از خارج کشور وارد نشده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر محمود جوادی نژاد» رئیس دامپزشکی مشهد گفت: محموله مرغ‌هایی که روی آن به زبان عربی نوشته شده بود از خارج کشور نبوده و تولید داخلی بوده است.

او افزود: محموله مرغ‌ها  بهداشتی و سالم، و همچنین دارای پروانه اند، نه قاچاق اند و نه از خارج کشور وارد شدند.

رئیس دامپزشکی مشهد ادامه داد: استفاده از زبان کشور مقصد، در محموله مرغ، منع قانونی ندارد و بلامانع است.

جوادی نژاد بیان کرد: مرغ‌ها علی رغم اینکه کاملا سالم و بهداشتی بودند داخل سردخانه هستند و هیچ توزیعی در سطح مشهد انجام نشده است.

او تصریح کرد: مالک و صاحب محموله، مدارک خود را به صنعت و معدن ارائه داده است و منتظر دستور قضایی هستیم.

رئیس دامپزشکی مشهد تاکید کرد: توقیف این محموله از سمت اداره صنعت و معدن بوده و از نظر بهداشت دامپزشکی مورد تایید است.

وبینار آموزشی اورژانس های جراحی در حیوانات خانگی

مدرس: دکتر حسام الدین حسین زاده / متخصص جراحی / مدرس دانشگاه

زمان برگزاری: جمعه ۲۴ مرداد، ساعت ۱۴ الی ۱۸

همراه با ارائه گواهی

راز ساختار زبان گربه ها

به تازگی پژوهشگران به کشفی جالب درباره زبان گربه ها دست‌یافته‌اند. این کشف جدید علمی نشان می‌دهد که پرزهای زبان گربه شکل خاصی دارند و با این شکل خاص است که قادرند خود را به بهترین شکل تمیز کنند.

پیش از این تصور می‌شد که پرزهای زبان گربه مخروطی شکل هستند؛ اما این پژوهش جدید ثابت کرده که این پرزها، حفره‌ای شکل  و مانند نی، توخالی هستند؛ بزاق دهان گربه در این حفره‌ها جمع می‌شود و زمانی که گربه می‌خواهد خود را تمیز کند، این بزاق روی موهای او می‌ریزد. این نوع شکل پرزها، این امکان را به گربه می‌دهد که بتواند زمان تمیز کردن خود، کک‌ها و گردوخاک را از روی موهایش بردارد و گره موهایش را نیز باز کند. گفتنی است که گربه‌ها یک‌چهارم زمان بیداری‌شان را به تمیز کردن خود اختصاص می‌دهند.

البته بد نیست بدانید که تأثیر حفره‌ای بودن پرزهای زبان گربه، فراتر از موارد ذکر شده است و به خنک شدن او نیز کمک می‌کند. موی گربه‌ها از دولایه تشکیل شده است که یکی از این لایه‌ها برای حفظ گرما و دیگری برای محافظت از پوست است. از آنجایی که بدن گربه عرق نمی‌کند و عرق کردن او تنها از طریق پاهایش است، این عمل لیس زدن موها، به گربه کمک می‌کند تا زمانی که هوا گرم است بدن خود را خنک نگه دارد.

با کمک این اکتشاف جدید درمورد پرزهای زبان گربه، پژوهشگران خواهد توانست گام‌های مؤثری را در راستای بهبود تکنولوژی تمیز کردن فرش و موکت و همچنین برس زدن موی انسان بردارند.

منبع: ITPet

راه اندازی بیمارستان شتر در بیمار

سرمایه‌گذاران بیمارستان شترها در عربستان اعلام کردند، آخرین مقدمات برای افتتاح رسمی این بیمارستان در حال انجام است و این مرکز درمانی حیوانات به عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی شترها در جهان کار خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، شبکه تلویزیونی الاخباریه در گزارشی به نقل از مسئولان بیمارستان خبر داد، هزینه احداث این مرکز بیش از ۲۶ میلیون دلار است و در آن جدیدترین دستگاه‌های دامپزشکی استفاده می‌شود.

این مرکز دامپزشکی که در مساحتی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع احداث شده، قادر به سرویس‌دهی به چهار هزار شتر است.

گفته می‌شود دامپزشکان متخصص داخلی، بیماری‌های مزمن و بیماری‌های مسری به همراه بخش‌های جراحی، رادیولوژی و مراقبت‌های ویژه در آن فعال خواهد بود و بخشی نیز کار تحقیقات تلقیح مصنوعی و بهبود تیره شترها را عهده‌دار خواهد بود.