مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

باکتری های دهان، تعیین کننده خطر ابتلا به سرطان ریه

در یک مطالعه پژوهشی که به سرپرستی محققان آمریکایی انجام شده است، نتایج نشان داده اند که نوع و حجم باکتری های موجود در دهان، می توانند به عنوان شاخصی برای تعیین خطر ابتلا به سرطان ریه در نظر گرفته شوند.

در یک مطالعه جالب که اولین در نوع خود به حساب می آید، محققان آمریکایی و چینی نشان داده اند که نوع و فراوانی باکتری های موجود در دهان را می توان با میزان خطر سرطان ریه در افراد غیر سیگاری ارتباط داد.

بر این اساس به نظر می رسد وجود تنوع کمتر در باکتری های دهان درکنار حضور تعداد زیادی از انواع خاصی از این گونه باکتری ها، خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد.

به گفته محققان، از هر چهار مورد سرطان ریه، یک مورد در افراد غیر سیگاری اتفاق می افتد که عوامل خطر شناخته شده آن شامل مواردی چون دود توتون مصرف شده، قرار گرفتن در معرض گاز رادون، آلودگی هوا و سابقه خانوادگی هستند.

بنابر تحقیقات انجام شده در این خصوص، نوع و حجم باکتری ها یا اصطلاحاً میکروبیوم موجود در دهان فرد با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان از جمله در غدد سر و گردن و همچنین پانکراس ارتباط دارد. در همین رابطه، محققان با توجه به این که دهان به عنوان محلی برای ورود باکتری ها به ریه عمل می کند، ارتباط این دو را مورد مطالعه قرار دادند.

یافته های این تحقیق بر اساس مقایسه مجموعه نمونه های برداشت شده از دهان افراد سیگاری و غیرسیگاری نشان داد که میکروبیوم باکتری های دهانی بین دو گروه فوق متفاوت است.

طبق این یافته ها که در نشریه Thorax منتشر شده اند، وجود طیف گسترده ای از گونه های باکتریایی مختلف، باعث می شود که خطر ابتلا به سرطان ریه کاهش یابد. ولی اگر برخی از انواع خاص باکتری در دهان فرد، حضور بیشتری داشته باشند، این خطر بالا می رود.

در همین خصوص، بررسی ها نشان داد که وجود حجم بیشتری از گونه های باکتری Bacteroidetes و Spirochaetes باعث کاهش خطر سرطان ریه می شود، ولی حضور حجم بیشتری از گونه های Firmicutes با افزایش خطر همراه است.

این محققان که از کالج پزشکی آلبرت انیشتین ایالات متحده آمریکا و موسسه ای از چین هستند، اظهار داشته اند: «در حالی که مطالعه ما شواهدی را نشان می دهد که تغییر در میکروبیوم دهانی در خطر ابتلا به سرطان ریه نقش دارد، اما در تفسیر نتایج آن بایستی به این نکته نیز توجه داشت که مطالعه ما در یک زمان خاص و در یک موقعیت جغرافیایی واحد انجام گردیده است».

در این رابطه، محققی از دانشگاه هاروارد می گوید: «باکتری های دهان ممکن است التهاب مزمن ایجاد کنند، تکثیر سلولی را افزایش دهند و همچنین از مرگ سلولی جلوگیری کنند.به گزارش سیناپرس، به علاوه، تغییرات سریع DNA را روشن کرده و ژن های سرطانی و خون رسانی را در آن ها فعال سازند.

ولی به گفته این محقق، مطالعه فوق سوالاتی را مطرح می کند که بایستی برای آن ها پاسخ درخوری را یافت. سوالاتی مثل این که میکروبیوم دهانی انسان در طول زمان چقدر پایدار است و اگر میکروبیوم دهانی انسان با گذشت زمان متفاوت باشد، چه چیزی این تنوع را تعیین می کند؟ یا محیط اطراف مانند قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا چه تاثیری بر میکروبیوم دهان و به دنبال آن، ریه خواهد داشت.

بدون شک با پاسخ به این سؤالات در تحقیقات بعدی، می توان در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، اقدامات مفیدی را انجام داد.

منبع : سینا پرس

چرا باکتری‌های روده با افسردگی مرتبط است؟

گروهی از محققان فرانسوی مکانیزمی را شناسایی کرده اند که موجب کاهش فعالیت هیپوکامپ و بروز افسردگی در اثر تغییرات میکروبیوم روده می‌شود.

در این تحقیقات، تغییرات میکروبیوم روده موش‌هایی که در اثر استرس دچار افسردگی شده‌اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین تفاوت‌های موجود بین میکروبیوم روده موش‌های سالم و موش‌های دچار اختلال خلقی مقایسه شد.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد با انتقال میکروبیوم روده موش‌های دچار اختلالات خلقی از طریق پیوند مدفوع می‌توان این اختلالات را از یک موش به موش دیگر منتقل کرد.  

در مرحله بعد مسیرها و مکانیزم‌های مرتبط با تغییر میکروبیوم روده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد در موش‌های دچار افسردگی، سیستم اندوکانابینوئید دستخوش تغییر شده است.

این سیستم در بدن انسان نیز وجود دارد و یک سیستم بیولوژیکی است که از انتقال‌دهنده‌های عصبی مبتنی بر لیپیدها تشکیل می‌شود. این انتقال دهنده‌ها قادرند به گیرنده‌های کانابینوئید و پروتئین‌های گیرنده کانابینوئید موجود در سراسر سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز متصل شوند.

در این تحقیقات مشخص شد تغییر در میکروبیوم روده موجب ایجاد تغییر و کاهش سیگنال‌دهی سیستم اندوکانابینوئید به ویژه در هیپوکامپ می‌شود. در نتیجه میزان فعالیت هیپوکامپ کاهش یافته و شخص دچار افسردگی می‌شود.

محققان این مکانیزم را با استفاده از یک باکتری موسوم به Lactobacilli آزمایش کردند و مشخص شد تغییرات این باکتری در روده موجب تغییرات میزان انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز شده و در نتیجه شدت رفتار افسردگی موش‌ها تغییر می‌کند.

افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه و بی‌انگیزگی همراه است. افسردگی بر نحوه تفکر، احساسات و رفتار تاثیرگذار است و در موارد شدید بر سلامت فیزیکی بیمار نیز تاثیر می‌گذارد. برخی افراد به غلط بر این باورند که افسردگی تلقین ذهنی شخص است. باید گفت این حالت روحی کاملا جدی است و می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر سلامت روحی و جسمی بیمار، روابط عاطفی و شغلی نیز در معرض خطر قرار دارند و به همین دلیل آشنایی با علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن برای تمام افراد حائز اهمیت است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شود. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می‌تواند در این امر دخیل باشد.

مهمترین علائم افسردگی عبارتند از:

- احساس غم، اندوه، پریشانی و ناامیدی به صورت مستمر

- تحریک‌پذیری عصبی حتی در مواجهه با مسائل کم اهمیت

- بی‌علاقگی و بی میلی نسبت به انجام امور عادی، شرکت در جمع دوستان و خانواده، تفریح، ورزش و کارهای گروهی

- اختلال خواب شامل کم‌خوابی یا پرخوابی

- احساس خستگی مزمن و کمبود انرژی

- کاهش یا افزایش اشتها

- کاهش یا افزایش وزن

- احساس سردرگمی، بی ارزش‌بودن، بی حوصلگی و احساس گناه

- بروز دردهای ناگهانی و مشکلات جسمی جدید از قبیل درد پشت و سردرد

- نداشتن تمرکز

- اضطراب

- اختلال در قدرت تصمیم‌گیری و حافظه

- تکرار افکار مرگ و خودکشی

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications  منتشر شده است.

کشف فسیل گونه جدید دایناسور با ویژگی ظاهری منحصر به فرد

دیرینه‌شناسان گونه‌ای جدید از دایناسور کشف کردند که از کتف‌های آن تیغه‌هایی عجیب بیرون زده است.

این دایناسور که Ubirajara jubatus نامگذاری شده، به خانواده آراسته‌آروارگان (Compsognathid) تعلق داشته و تقریباً هم اندازه یک مرغ بوده است. این جاندار یک یال ضخیم و بلند روی پشت خود داشته و بازوهای آن از پشم پوشیده شده بوده‌اند. محققان معتقدند Ubirajara می‌توانسته مثل سگ‌ها موهای قسمت گردن را در صورت احساس خطر سیخ کند.

اما جالب‌ترین ویژگی ظاهری این دایناسور که ۱۱۰ میلیون سال قبل می‌زیسته، تیغه‌های بیرون زده از شانه‌های آن هستند. محققان می‌گویند این تیغه‌ها صاف، بلند و سخت با برآمدگی کوچک در قسمت میانی بوده‌اند. جنس این تیغه‌ها از کراتین بوده که پر و منقار پرندگان و همچنین موهای انسان از آن تشکیل شده است. محققان با بررسی فسیل این جاندار که قسمت‌هایی از استخوان و حتی بافت‌های نرم مثل پوست و تیغه‌های کراتینی سالم باقی مانده بود به این نتیجه رسیدند.

محققان می‌گویند قرارگیری تیغه‌ها روی شانه‌ها احتمالاً به این معنی است که Ubirajara می‌توانسته آنها را مثل یال خود بالا و پایین بیاورد و اشاره می‌کنند که تاکنون فسیل هیچ دایناسوری شبیه به این جاندار کشف نشده است.

اما چرا باید یک دایناسور تیغه‌هایی به این شکل داشته باشد که شناسایی آن را برای طعمه و شکارچیان آسان‌تر می‌کنند؟ به گفته محققان برای یافتن پاسخ این سوال باید به نوادگان این جاندار بنگریم. آنها معتقدند نقش این تیغه‌ها احتمالاً برای جلب توجه جفت، شکست رقبا، ترساندن شکارچیان و یا ترکیبی از این موارد بوده است.

«Robert Smyth»، محقق دانشگاه پورتسموث و نویسنده اصلی تحقیق می‌گوید: «موفقیت فرگشتی فراتر از زنده ماندن است، اگر می‌خواهید ژن‌های خود را به نسل‌های بعد انتقال دهید باید زیبا هم باشید. بسیاری از پرندگان امروزی پرهای تزئینی برای جلب توجه جفت دارند، طاووس نر و مرغان بهشتی (Paradisaeidae) مصداق بارز این مورد هستند. Ubirajara به ما نشان می‌دهد که تمایل به خودنمایی خصوصیتی منحصر به فرد در پرندگان نیست، بلکه پرندگان آن را از نیاکان دایناسوری خود به ارث برده‌اند.»

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Cretaceous Research منتشر شده است.

منبع : دیجیاتو

نخستین تصویر واقعی از تمساح دریاچه چیتگر تهران منتشر شد!/ تناقض‌گویی مسئولان در مورد گودزیلای دریاچه همچنان ادامه دارد

 در حالیکه چند روز قبل و بعد از انتشار عکسی از شناور بودن جانداری بزرگ که گفته می شد تمساحی در دریاچه چیتگر تهران است، وجود چنین جانوری از سوی مسئولان رد شد اما سخنان جنجالی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر بار دیگر شک و شبهه‌ی جدیدی در مورد وجود تمساحی در این دریاچه را به وجود آورد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از موج، چند روز قبل عکس و فیلمی از جانوری شبیه به تمساح که در دریاچه چیتگر درحال شنا روی آب بود در فضای مجازی منتشر شد. عکسی که گفته می شد توسط یکی از شهروندانی که در حال گشت و گذار در اطراف دریاچه چیتگر بوده گرفته شده است. گفته شده که یک شهروند، تمساحی در دریاچه چیتگر مشاهده کرده که نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرده و واکنش هایی را نیز در بین آنها به همراه داشته است. این خبر یعنی وجود تمساحی در دریاچه ای در دل پایتخت، گرچه در همان ساعت‌های اولیه انتشار آن رد شد ولی سخنان رییس کمیته محیط زیست شورا در این مورد باعث شد تا دوباره تمساح دریاچه چیتگر یکی از تِرِندهای فضای مجازی در روز یکشنبه باشد.  
سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران  در این باره اعلام کرد که شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است. وی حتی اعلام کرد که طعمه‌گذاری‌هایی نیزانجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.
وی درباره توضیح "چرا"یی وجود چنین جانوری در یک دریاچه درون شهری گفت: وقتی یک پیکره آبی مانند دریاچه چیتگر در تهران ایجاد می‌شود، طبیعتا جاذب جانوران شده و در آنجا اکوسیستم مصنوعی تشکیل می‌شود. برای مثال در هفته‌های گذشته پرنده‌های مهاجر به دریاچه چیتگر آمدند و یک نوع جاذبه توریستی در این مکان تفریحی ایجاد کرده‌اند.این مسئله علاوه بر فرصت‌آفرینی می‌تواند تهدیدآفرین هم باشد اما در هر صورت آنچه اهمیت دارد، آن است که به لحاظ تنوع زیستی این دریاچه پایش شود که متاسفانه اینگونه نیست.
این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه درخصوص مسائلی چون پایش کیفیت آب دریاچه و پیشگیری از تغذیه‌گرایی اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: برخی از بررسی‌ها نشان داده که ۲۵ نوع ماهی در این دریاچه وجود دارد و تعداد زیادی از آنها را شهروندان رها کردند و این گونه‌ها با محیط سازگاری یافته‌اند.
سرسوسماری یا تمساح؟
با این حال به جز وی تقریبا تمامی مسئولان مرتبط احتمال وجود چنین جانداری را در دریاچه چیتگر رد کرده اند. علی اکبر عفت‌منش معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر یکی از همین مسولان است که در این باره گفت: چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری - در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از این عکس تاکنون شواهدی مبنی بر رد تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، تصریح کرد: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود. ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.
منظور عفت منش از "الیگیتور فیش" یا "سرسوسماری"، نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.
وی با بیان اینکه از زمان انتشار عکس و ایجاد شک و شبهه‌هایی در زمینه وجود تمساح در دریاچه چیتگر ما به نیروهای آتش‌نشانی و محیط‌زیست اطلاع دادیم، گفت: تاکنون نشانی از تمساح در دریاچه مشاهده نشده است.
فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با رد تلویحی این ادعا؛ با ذکر اینکه تاکنون کارشناسان محیط زیست چندین مرتبه از عمق دریاچه چیتگر بازدید کردند ولی تا این لحظه موردی مشاهده نشده است گفت: قطعا مشاهده کنندگان دچار اشتباه شده اند زیرا تمساح یک حیوان دوزیست است و چندین ساعت در روز باید به ساحل آمده و آفتاب بگیرد.
اما اگر این خبر صحت داشته باشد، سوال بعدی این است که این سوسمار یا تمساح ۳/۵ متری چگونه در دل این شهر شلوغ سر از دریاچه چیتگر که روزانه میزبان صدها نفر از شهروندان است درآورده است؟ سوالی که زندی در پاسخ به آن گفت: این امر تنها در صورتی ممکن است که این موجود در سنین پایین توسط گردشگران به این منطقه منتقل شده باشد یعنی نمی تواند به خودی خود وارد این محدوده شود.
 "فعلا" تایید نمی‌کنیم
 «فاطمه برنا» رییس اداره محیط زیست شهرستان تهران اما محتاط تر از بقیه در مورد این قصه صحبت می کند. وی با تاکید براینکه شرایط آنجا اجازه زندگی به یک تمساح را نمی‌دهد گفت: با این وجود تا الان دو بار کارشناسان ما از آنجا بازدید کرده اند ولی چیزی مشاهده نکرده اند. حتی اداره کل استان هم آنجا رفته و باز هم بررسی‌ها به نتیجه نرسیده است.
وی اما در عین حال تاکید کرد: با این وجود کسی هنوز به صورت قطعی نمی‌تواند موضوع را تایید کند و ما هم دقیقا نمی‌دانیم دلیل این نوع پیچیدن خبر و اطلاعات از کجا بوده، احتمالاتی دادند که هنوز به قطعیت نرسیده و ما هم پیگیر موضوع هستیم.
و البته باز هم انکار!
انگار اما مسئولان در این زمینه نیز مانند بسیاری دیگر از پرونده های مشابه، با هم کورس تناقض گویی گذاشته اند! کمااینکه شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در اظهاراتی متناقض با رییس اداره محیط زیست شهرستان تهران، از بیخ و بن وجود چنین جانوری در دریاچه چیتگر را رد کرد و گفت: با توجه به بازدید های کارشناسان محیط زیست و همچنین با عنایت به اطلاعات علمی، اینکه این گونه تمساح باشد، بعید است.
وی سپس با طرح استدلالی مشابه  فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت : اصولا تمساح یک جانور دوزیست است و حتما باید ساعاتی از آب بیرون بیاید و با توجه به اینکه از دو سه هفته قبل این شبهه ایجاد شده است، در نتیجه طی این مدت باید در خارج از آب هم رویت می‌شد.
انصاری در ادامه گفت: از طرفی تمساح در دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود و در چیتگر برودت هوا از این دما به ویژه در شب کمتر است.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اما برخلاف مسئولان محیط زیست که جاندار دیده شده را سرسوسماری می دانند احتمال می دهد که اردک ماهی باشد. وی در این زمینه گفت: صورت این گونه‌ها از دور شبیه به تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفتند.
انصاری با تاکید بر اینکه باید محیط آبی دریاچه به طور کامل پایش و بررسی شود، افزود: اما دوزیست‌شناسان اعلام کردند که با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است با این حال بررسی‌های بیشتر از جانب کارشناسان در حال انجام است.
او در پاسخ به سوالی درباره رهاسازی گونه‌های خاص در دریاچه‌های مصنوعی گفت: نگهداری از جانورانی که خانگی نیستند با قانون مغایرت دارد اما اگر کسی گونه‌ای وحشی بر فرض بچه تمساح را در اختیار دارد و امکان نگهداری از آن را نداشته و به هر دلیلی در دریاچه رها کند، غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود. متولی این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست است و در صورت بروز چنین مشکلی، باید به سازمان حفاظت محیط‌زیست مراجعه کنند تا آن‌ها کمک و راهنمایی نمایند.
انصاری تاکید کرد که این گونه‌های خاص به هیچ وجه نباید در حوضچه‌ها و دریاچه‌ها و استخرهای موجود در پارک‌ها و اماکن عمومی شهر رهاسازی شوند.
با این حال به نظر می رسد هنوز برای اظهار نظر در مورد این گودزیلای پنهان در دریاچه چیتگر زود باشد! بعید نیست که یک شب که برای پیاده روی یا تفریح به حاشیه این دریاچه می روید، شاهد خروج حیوانی ۳/۵ متری از دل آب و حمله آن به مردم باشیم...؛ گرچه آن وقت هم هیچ کدام از مدیران یاد شده مسلما، مسئولیت تشخیص اشتباه و اظهارات خود را به عهده نمی گیرند!

شیوع سویه جدید تب برفکی در برخی استان‌های غربی، مرکزی و شمال غربی کشور/ تمایل زیاد سویه جدید به عضله قلب

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی اظهار کرد: به علت شیوع بیماری تب برفکی با سویه جدید در استان های غربی و مرکزی کشور و با توجه به شروع فصل سرما و احتمال بروز بیماری تب برفکی در استان، به کلیه دامداران توصیه می شود تا ضمن رعایت کلیه نکات بهدشتی و رعایت شرایط امنیت زیستی، نسبت به واکسیناسیون منظم علیه بیماری تب برفکی در واحدهای دامداری خود اقدام نمایند.

دامپزشکی استان نسبت به خطر شیوع بیماری به شرق کشور به دامداران هشدار داد

 به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، «دکتر محمد رشتی باف» افزود: برابر اطلاع واصله از بعضی از استانهای غربی و مرکزی و شمال غربی کشور، سویه جدیدی از سروتیپA  در بعضی از گاوداری ها و پرواربندی هایی که سابقه مناسبی از واکسیناسیون منظم و مرتب تب برفکی در انها ثبت نشده است شایع شده و رخدادهایی با تلفات نسبتا بالا ایجاد کرده است.

وی افزود: همچنین برابر اطلاعات شفاهی از کارشناسان مربوطه، این سویه تمایل زیادی به عضله قلب داشته و توانسته درصد قابل توجهی شکل قلب ببری و تلفات در گوساله های پروار شده بالای یک سال را ایجاد نماید.

رشتی باف عنوان داشت: برابر نتایج آزمایشگاهی اولیه به دست امده این سویه از sublinage های A05 محسوب شده و در گاوداری هایی که واکسیناسیون منظم و مرتب داشته تا کنون گزارش نشده  است،  لذا به اطلاع تمام دست اندرکاران و ذینفعان، اتحادیه ها و دامداران می رساند که نسبت به رعایت شرایط امنیت زیستی و انجام واکسیناسیون منظم در واحد های دامداری خود، اقدام نمایند.

منبع: حکیم مهر