مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

عقیم سازی گربه

علائم جفت گیری در گربه نر

علائم جفت گیری در گربه نر با اسپری کردن و میوهای بلند آغاز میشود گربه نر به امید گربه ماده شروع به قلمرو طلبی میکند و سعی میکند با مدفوع کردن در اطراف قلمرو اش و یا اسپری کردن مخلوطی از اسپرم و ادرار خود عروس خانوم را مطلع کند که من شاه داماد اینجا منتظرت هستم ای عشقم… این روند در طبیعت بسیار عادی است و در بیشتر گربه سانان اتفاق می افتد در طبیعت گربه ماده داماد را انتخاب میکند و در پایان جفت گیری انجام میشود ولی در خانه تان، شاه پسرتان عروسی ندارد در نتیجه ممکن است برای بدست آوردن دختر دلخواهش از خانه فرار کند و بدنبال زوج مورد علاقه خود بگردد.

این اتفاقات هم برای گربه و هم برای خود شما دردسر ساز است بجهت پیشگیری از این مشکلات عقیم سازی قبل از سن بلوغ تقریبا ۵ ماهگی برای گربه نر پیشنهاد میشود.

عقیم سازی احتمال فرارگربه از خانه و بیخانمان شدنش، اسپری کردن، میوهای شبانه و حتی سرطان دستگاه تناسلی را کاهش میدهد عقیم سازی خود به تنهایی باعث آرامش خاطر گربه و درنتیجه افزایش طول عمر می شود.

گربه هایی که در کوچه و خیابان و یا طبیعت بدنبال جفت میگردند در بیشتر مواقع با مشکلات ناشی از دعوا و جنگ بین دو گربه نر دست و پنجه نرم میکنند بیشتر آنها بخاطر این جراحت ها میمیرند و یا ناتوان شده و کم کم ضعیف میشوند.

در عوض گربه های عقیم شده آسوه خاطر تر هستند و هر روز چاقتر و تپل تر میشوند این انتخاب شماست که گربه ی عزیزتان را اخته کنید یا خیر.


آیا عقیم سازی گربه ظلم است؟

طرز تفکر های متفاوتی در مورد عقیم سازی گربه ها وجود دارد و خیلی از جوامع حمایت از حیوانات عقیم سازی گربه ها را مناسب نمیدانند و در صدد تغییر افکار عمومی هستند خیلی ها دوست دارند پدر و یا مادر شدن گربه شان را ببینند ولی آن هم دردسرهای خودش را دارد.

مراحل عقیم سازی گربه نر

حالا اگر گربه نر دارید و تصمیم بر عقیم سازی گربه تان گرفتید پیشنهاد میکنیم قبل از ۵ ماهگی حتما گربه تان را برای ویزیت نزد دامپزشک ببرید دکتر زمان تقریبی عقیم سازی را اعلام میکند این را بدانید که عقیم سازی گربه نر از ساده ترین جراحی های دامپزشکی به حساب می آید یک جراح متبحر در کمتر از نیم ساعت جراحی را به پایان میرساند لازم است بدانید نمیتوان با داروهای خوراکی و یا تزریقی علائم جفت گیری گربه نر را کنترل کرد.

ممکن است دامپزشک برای گربه تان آزمایش خون و دیگر موارد تشخیصی را درخواست کند و از شما خواهش کند پس از رعایت مواردی گربه را در تاریخ معین شده به کلینیک عقیم سازیش ببرید.

در ابتدا شما برگه بیهوشی گربه تان را امضا میکنید و منتظر اتمام جراحی می شوید پس از جراحی مدتی زمان میبرد تا گربه تان بهوش بیاید مراقبت بعد از عقیم سازی خیلی خاص و متفاوت نیست ولی بسته به نظر دامپزشک ، گربه تان آنتی بیوتیک خوراکی و یا تزریقی استفاده میکند و یا پیشنهاد می شود که گربه تان از گردنبند الیزابت به جهت پیشگیری از لیس زدن محل جراحی استفاده کند. میتوانید مراقبت بعد از عقیم سازی گربه تان را به متخصص خودش بسپارید و از پانسیون سایمون کت استفاده کنید ولی این نظر شخصی خود شماست با اینحال حداکثر بعد از ۷ روز گربه تان به زندگی طبیعی خود بازمیگردد.


علایم جفت گیری در گربه ماده

در دنیای گربه ها عروس خانم در خانه ننشسته تا اقا داماد زنگ در خانه را بزند خودش دست به کار می شود و برای بدست آوردن زوج مورد علاقه اش تلاش میکند میو های شبانه و مدفوع کردن در محل قلمرو اش از جمله از تلاشهای ایشان میباشد در پایان ممکن است که گربه ماده برای پیدا کردن زوج مورد علاقه اش سر به کوچه و خیابان بزند و بعد با شکم گنده به خانه بازگردد هر چه باشد گربه ای که در خانه بزرگ شده و تا حالا کوچه و خیابان را ندیده با اینکار خود را در برابر خطرات زیادی قرار میدهد.

عقیم سازی در گربه ماده احتمال فرار اشتباه دستشویی کردن و میوهای شبانه را کاهش میدهد این عمل جراحی احتمال بروز سرطان رحم و دستگاه تناسلی را کاهش میدهد و خود به تنهایی باعث افزایش طول عمر و آرامش گربه میشود. عقیم سازی گربه ماده ریسک مشکلات بارداری و زایمان ، مرگ و عفونت پس از زایمان را به طور کامل حذف میکند .


آیا عقیم سازی گربه ماده ظلم است؟

در این مورد طرز فکر متفاوتی وجود دارد ولی اگر تصمیم بر عقیم سازی گربه تان نگرفته اید مطلع باشید که گربه ماده پس از گذراندن دوران فحلی یا همان جفت گیری به سمت بارداری میرود بارداری گربه ماده به طور متوسط ۷۰ روز طول میکشد در این دوران گربه نیازمند مراقبت های تخصصی و رسیدگی منظم است گربه های نژاد دار خانگی به طور متوسط در هر آبستنی ۴ بچه گربه بدنیا می آورند دوران شیردهی و رسیدگی به بچه گربه ها تا زمان استقلال حداقل دو ماه طول میکشد پس از استقلال بچه گربه ها حالا مادر پس از استراحت کوتاهی دوباره به فکر شوهر و بچه دار شدن می افتد ولی درنهایت این تصمیم شماست که گربه تان بارداری را تجربه کند یا خیر.


مراحل عقیم سازی گربه ماده

حالا اگر گربه ماده دارید و تصمیم دارید علائم جفت گیری را در گربه ماده تان کنترل کنید دو روش پیش رویتان هست یک کنترل علائم با دارو و یا جراحی عقیم سازی.

در پایان ۵ ماهگی بهتر است گربه تان توسط دامپزشک معاینه شود آزمایش خون ویا سونوگرافی شاید برای قبل از جراحی لازم باشد این مورد به نظر دامپزشکتان بستگی دارد.

کنترل علائم جفت گیری با دارو برای موارد خاص توصیه میشود مثلا برای گربه هایی که به مواد بیهوشی حساسیت دارند آمادگی بدنی و فیزیکی برای جراحی ندارند و یا موارد خاص داخلی و دامپزشکی دارند.

در کل عقیم سازی با دارو دردسرهای خاص خودش را دارد هر روز گربه تان باید دارو مصرف کند و هر دارویی خود نیز به تنهایی عوارض دارد و مصرف طولانی مدت آن میتواند برای سلامت گربه خطرناک باشد.

پیشنهاد میشود اگر گربه تان مورد خاصی ندارد برای عقیم سازی از جراح متبحر کمک بگیرید با اینکه مراقبت های پس از عقیم سازی گربه ماده نیازمند وقت و انرژی است ولی تقریبا پس از ۱۰ روز گربه تان به زندگی طبیعی بازمیگردد.

مراقبت های پس از عقیم سازی گربه ماده ممکن است با آنتی بیوتیک و پانسمان همراه باشد بهتر است گربه از گردنبند الیزابت استفاده کند تا محل جراحی خود را لیس نزند و پروسه ی ترمیم پوست زودتر انجام شود. میتوانید مراقبت بعد از عقیم سازی گربه تان را به متخصص خودش بسپارید و از بهترین پانسیون گربه در شهر خود استفاده کنید ولی این نظر شخصی خود شماست و اینکه آیا فرصت رسیدگی به گربه تان را دارید یا خیر.


منبع: سایمون کت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.