مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

وضعیت شانه ها

مقاله ی دوم انتخاب یک گاو شیری مناسب 


وضعیت شانه های یک گاو مناسب:

وضعیت شانه ها روی راه رفتن حیوانات مخصوصا حرکت دست ها تاثیر می گذارد و در شرایط سخت سبب خستگی ماده گاو می شود و توانایی تولید را به خصوص در سنین بالا کم می کند. شانه ی حیوان مفصل خاصی ندارد و تنها یک سری عضلات این ناحیه را ساپورت می کنند.

به مرور که گاو پیرتر می شود این ارتباطات و اتصالات کمتر می شود. اگر در ناحیه ی شانه ضعف وجود داشته باشد در ناحیه دست ها به مرور اختلال ایجاد می شود و ممکن است دام از ناحیه دست دچار لنگش بشود.

درعوض یک شانه ی قوی، صاف و یکنواخت در تحرک دام و درنتیجه تولید آن اثرمثبت دارد. پس شانه بهتر است صاف و قوی و یکنواخت باشد.

برای ارزیابی شانه باید حیوان را از جلو، عقب و پهلو مشاهده کنیم. شانه باید نسبتا عمیق باشد. عمق شانه فاصله جدوگاه تا بالاترین قسمت شانه که نقطه ی شانه نام دارد، است. نقطه ی شانه درست به نقطه ی بالای greater tubercle استخوان humerous گفته می شود.

بنابراین شانه های کم عمق یا دارای اتصالات ضعیف و ناهموار و خشن و شانه های سنگین مثل گاوهای گوشتی و شانه های بال مانند جز صفات نامطلوب برای گاو شیری قلمداد می شوند.

شانه های بال مانند با افزایش سن حیوان باعث ضعیف شدن اتصالات بدن با شانه می شود و شانه از بدن جدا می شود. شانه ی بال مانند حالت ارثی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.