مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

برای تربیت سگ باید به چه نکاتی توجه کنیم

خوشبختانه سگ‌ها به دلیل هوش بالا و ویژگی‌های رفتاری خاصی که دارند براحتی قابل تربیت کردن هستند. شما هر نژادی را می‌توانید به راحتی تعلیم دهید.

لزومی ندارد که آن حتمآ یک سگ اصیل باشد. حتی یک سگ دو رگه یا سگ معمولی را نیز می‌توانید به آسانی تعلیم دهید. هر چند که برخی نژادها استعداد خوبی در این زمینه دارند و برخی دیگر مستلزم بکارگیری وقت و زمان بیشتری برای تعلیم و تربیت هستند. اصولا ً تربیت سگها، کار وقت‌گیری بوده و نیازبه حوصله زیادی دارد.

شخصی که می‌خواهد سگ را تعلیم دهد باید با خصوصیات رفتاری آن آشنایی کافی داشته حیوان را درک کرده و بتواند با وی ارتباط نزدیکی برقرار کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که برنامه و سیستمی که برای سیستم سگ انتخاب می‌کنید باید در راستایی باشد که حیوان را شاداب و سرحال کند وهیچ موقع این تربیت وتعلیم نباید موجب آزار و اذیت حیوان شود.

اگر بتوایند سگ را درست و صحیح تربیت کنید جذابیت حیوان چند برابر شده و رابطه عاطفی شما با او بسیار عمیق‌تر خواهد گشت. بهترین موقع برای شروع تربیت، از سن 3 ماهگی تا 2 سالگی است. بعد از سن 2سالگی استعداد وتوانایی سگها دریادگیری کمتر می‌شود با این حال سگ ها همیشه قابلیت یادگیری و تربیت را در خود حفظ می کنند.

قبل از شروع به تعلیم و تربیت سگ، باید با او کاملا اخت شوید. اینکه بخواهید یک سگ جدید را بدون اینکه با وی آشنایی داشته باشید و بدون اینکه با وی ارتباط نزدیک برقرار کنید، تعلیم دهید، یک کار بیهوده و پردردسر است. زیرا چنین سگی از دستورات و تعالیم شما پیروی نخواهد کرد.

حیوان معمولا درجلسات اول آموزش زود حوصله‌اش را از دست داده و خسته می‌شود. بنابراین بهتر است جلسات اول کوتاه بوده و خسته‌کننده نباشد. در حین تربیت سگ بی‌جهت او را سرزنش نکنید زیرا چنین برخوردی از سوی شما، او را گیج خواهدکرد. اگر سگتان درحین آموزش تعالیم شما را درست انجام داد، او را تشویق کنید .منظور از تشویق، این است که شما باید یک رابطه نشاط بخش را با سگتان برقرار کنید. برای مثال نوازش کردن یا گفتن کلماتی مانند آفرین، سگ خوب من و ... . موقع تنبیه هم سعی نکنید که با عصبانیت و خشم برسگتان فریاد بزنید، زیرا این کار باعث دستپاچگی او گشته و از توانایی او برای یادگیری تعالیم تان خواهد کاست.

هیچ موقع سگ را کتک نزنید زیرا این کار باعث خواهد شد، سگ شما ترسو بار بیاید و با بالارفتن هر دستی پا به فراربگذارد، رفتار وی را اصلاح کنید و به محض اینکه رفتارش اصلاح شد وکارش رادرست انجام داد، او را مورد تشویق قرار دهید.

استفاده از زنجیر یا قلاده:

قبل از شروع تعالیم وتمرینات شما نیاز به یک قلاده و زنجیر دارید. اندازه قلاده بستگی به جثه حیوان و یا به عبارت بهتر بستگی به اندازه سروی دارد. بهتر است برای چند روز قلاده را به گردن حیوان بسته وبه حال خود رها کنید تا حیوان به آن عادت کند. بعد از اینکه سگتان به قلاده عادت کرد انتهای زنجیر آن را گرفته و مدتی با وی قدم بزنید. به مرور زمان، میزان کنترل خود را افزایش داده و تسلط خود را به حیوان اعمال کنید. هر موقع با فشار قلاده و یا تغییر جهت آن، سگ به سمت موردنظر شما حرکت کرده و درواقع پاسخ صحیح به قلاده بدهد، زمان آموزش سگ فرارسیده است.

در موقع انتخاب قلاده باید دقت کنید که نوع قلاده با نژاد سگتان همخوانی داشته باشد. مثلا اگر سگ شما یک سگ ظریف است هرگز از نوع زنجیر استفاده نکنید، زیرا موجب درد و ناراحتی حیوان خواهد شد. قلاده را باید طوری به گردن سگ ببندید که زیاد تنگ نباشد و در گردن او براحتی بچرخد (پیشنهاد میشود قلاده کمری استفاده شود برای  سگ های کوچیک)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.