مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

کاربرد فیبر خام در جیره مرغ های تخم گذار نژاد لهمن

فیبر خام که گاهی از آن به عنوان NSP (پلی ساکارید غیرنشاسته ای)، نام برده می شود، برای طیور ارزش تغذیه ای ندارند، اما برای سلامت و ثبات فیزیولوژیک هضم و جذب سودمند هستند. 

استفاده از NSP در نیمه دوم دوران پرورش (یعنی از هفته نهم تا هجدهم) اثرات مثبتی بر رشد و توسعه دستگاه گوارش در زمینه افزایـش اندازه چینه دان و اشتـهای پولت ها دارند. این اثر بر رشد و توسعه دستـگاه گوارش مرغ های تخمگذار جوان به ویژه در ابتدای تولید برای زمانی که اشتهای پرندگان گاهی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز کافی نیست، بسیار مفید است.

مفید بودن این روش در کشورها و موقعیت های متفاوت، تغذیه ای تائید شـده است به همـین دلیـل در جیره غذایی توسعه دهنـده، مرغ های تخم گذار تولیدی کمپانی لهمن، حداقل 5 – 6 % فیبر توصیه شده است. غـلات و محصـولات فرعی آنها مثل سبوس و یا محصـولات فرعی دانه های روغـنی (مـثلا کنجـاله آفتـابگردان یا کلـزا) و محصـولات حاصل از تقطیر غلات (DDGS) را می توان به عنوان منابع فیبر خـام مـورد استفـاده قـرار دارد. سایر مواد خام که غنی از فیبر هستند و در دسترس می باشد را نیز می توان مورد استفاده قرار داد. اضافه کردن این مواد اولیه منجر به کاهش انرژی جیره می گردد. با استفاده از جیره های مبتنی بر ذرت، سویا به سختی می توان به میزان فیبر پیشنهادی لهمن دست یافت. در چنین مواردی باید از سایر مواد اولیه استفاده شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
ولی جمعه 26 دی 1399 ساعت 07:25 https://book-market.blogsky.com/

مطلب مفیدی بود

ممنون از توجهتون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.