مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

چرا خوردن شیر برای گربه ها مضر است؟!

اگر در خانۀ خود از یک گربه نگهداری می‌کنید یا هر روز به گربه‌ای که در کوچۀ شما پرسه می‌زند شیر می‌دهید، شاید با شنیدن این جمله که: «خوردن شیر برای گربه‌ها ضرر دارد»، تعجب کنید! خب حق دارید. زیرا همۀ ما حتی اگر تا به حال از هیچ گربه‌ای مراقبت نکرده باشیم، از کودکی در کارتون‌ها و انیمیشن‌‌ها بارها و بارها دیده‌ایم که گربه‌ها عاشق خوردن شیر هستند (قطعاً در جریان علاقۀ شدید تام به خوردن شیر در کارتون تام و جری هستید!).

اما دوستان عزیز، اگر این آموزه‌های دوران کودکی‌مان را کنار بگذاریم، واقعیت این است که اکثر گربه‌ها نمی‌توانند شیر و موادی که از شیر تهیه می‌شوند را هضم کنند. البته هرچند شاید گربه‌ها علاقۀ زیادی به شیر داشته باشند، اما برخلاف باورهایی که در ذهن داریم، شیر و لبنیات برای آن‌ها مضر است. اما چرا؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مضرات شیر برای گربه‌ها بپردازیم تا اگر شیر در لیست غذایی گربۀ شما قرار دارد، جایگزینی مناسب برای آن پیدا کنید.

چرا خوردن شیر برای گربه ها ضرر دارد؟

شاید شما شنیده باشید که خوردن شیر برای گربه‌ها ضرر دارد، اما دلیل آن را ندانید! پس کافی است همراه ما باشید تا دلایل آن را بطور کامل برای شما توضیح دهیم. برخی از مواد غذایی دارای قند هستند که انواع آن متفاوت است. به عنوان مثال، قندی که در میوه وجود دارد، فروکتوز نامیده می‌شود.

شیر هم دارای نوعی قند به نام لاکتوز است. بسیاری از گربه‌ها به قند شیر (لاکتوز) علاقۀ زیادی دارند، اما واقعیت این است که سیستم گوارش گربه‌ها نمی‌تواند لاکتوز موجود در شیر را هضم کند! اگر بخواهیم کمی علمی‌تر بگوییم، در سیستم گوارشی گربه‌ها، آنزیم‌های لازم برای هضم شیر و مواد لبنی که از شیر تهیه شده‌اند وجود ندارد.

بنابراین هنگامی که گربه‌ها از شیر گاو یا محصولات لبنی استفاده می‌کنند، دچار بیماری‌های گوارشی مانند اسهال یا زخم معده می‌شوند. به عبارتی دیگر، به دلیل عدم وجود آنزیم‌های مناسب، لاکتوزها در رودۀ گربه باقی می‌ماند و بدلیل وجود باکتری‌های روده، تخمیر می‌شود. در نتیجه، ممکن است گربۀ شما پس از گذشت 8 الی 12 ساعت از مصرف فرآورده‌های لبنی، دچار مشکلات جدی گوارشی شود.

البته برخی از گربه‌ها مشکلی با خوردن شیر ندارند، اما طبق بررسی‌های انجام شده، اکثر گربه‌ها نمی‌توانند لاکتوز موجود در شیر را هضم کنند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا گربۀ شما توانایی هضم مواد لبنی را دارد یا خیر، هیچ راهی جز پذیرفتن ریسک بیمار شدن آن ندارید! بنابراین پیشنهاد می‌کنم برای اطمینان از حفظ سلامت گربۀ خود، از دادن شیر گاو، مواد لبنی و پنیر به او خودداری کنید.

این باور که گربه ها خوردن شیر را دوست دارند، چگونه شکل گرفته است؟

جالب است بدانید که تصور ما از علاقۀ زیاد گربه‌ها به شیر ریشه‌های تاریخی دارد! گذشتگان ما بخصوص آن‌هایی که دام پرورش می‌دادند، به صورت مستقیم و بدون واسطه از شیر گاو و فرآورده‌های لبنی استفاده می‌کردند. آن‌ها پس از دوشیدن شیر گاو، سطل‌های مخصوص شیر را را در گوشه‌ای قرار می‌دادند. در نتیجۀ این کار، چربی شیر در بالای سطل قرار می‌گرفت. در این حالت لاکتوز به صورت کامل از شیر جدا می‌شد. گربه‌ها نیز هنگام خوردن این شیر، از خوردن چربی آن خودداری می‌کردند و شیر موجود در زیر آن را می‌خوردند.

در نتیجه به مرور زمان این باور برای ما شکل گرفت که گربه‌ها از خوردن شیر گاو لذت می‌برند و این شیر برای‌شان ضرری ندارد. البته شاید گربه شما مشکلی با خوردن شیر نداشته باشد اما اگر شیری که به او می‌دهید پرچرب باشد و به صورت مداوم مصرف شود، گربۀ شما دچار ناراحتی‌های گوارشی خواهد شد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان لبنیات و شیر را از دسترس گربه خود دور کنید.

آیا خوردن شیر برای بچه گربه ها هم ضرر دارد؟

هرچند بطور کلی مصرف شیر برای گربه‌ها ضرر دارد، اما جالب است بدانید که بچه گربه‌ها تا سن خاصی می‌توانند از شیر استفاده کنند. در واقع، تا زمانی که از بچه گربه‌ها از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند، در بدنشان آنزیم هضم لاکتوز وجود دارد و معدۀ آن‌ها به راحتی می‌تواند شیر و محصولات لبنی را هضم کند.

تقریباً از بدو تولد به مدت هشت این آنزیم در بدن بچه‌ گربه‌ها وجود دارد. پس از این مدت به مرور زمان این آنزیم از سیستم گوارشی بچه گربه حذف می‌شود. بنابراین تا سن 8 هفتگی می‌توانید از شیر (ترجیحاً کم‌چرب) برای تغذیۀ بچه‌ گربه‌ خود استفاده کنید و از ضررهای این ماده غذایی موقتاً چشم‌پوشی کنید.

شیر مناسب برای گربه‌ها را از کجا و چگونه تهیه کنیم؟

با وجود آن که شیر برای بچه‌ گربه‌ها ضرری ندارد، اما گزینۀ چندان ایده آلی برایشان محسوب نمی‌شود. بخصوص اگر در حال بزرگ کردن بچه گربه‌ای هستید که هنوز از شیر مادرش تغذیه می‌کند! توصیه دام‌پزشکان این است که به جای استفاده از شیر یا محصولات لبنی که مناسب مصرف انسان‌ها هستند، از شیری استفاده کنید که مواد سازندۀ آن همانند شیر مادر گربه شما است. شما می‌توانید شیرهای بدون لاکتوز و مخصوص گربه‌ها را از پت‌شاپ‌های معتبر خریداری کنید.

تولیدکنندگان این نوع شیر، آنزیم مورد نیاز برای از هضم لاکتوز را به آن اضافه کرده‌اند تا گوارش گربه شما دچار مشکل نشود. این شیر را می‌توان تنها شیر بی‌ضرر برای گربه‌هایی دانست که عاشق خوردن شیر هستند.

چه جایگزین بهتری از شیر برای تغذیه گربه ها داریم؟

شاید کمی خنده‌دار به نظر برسد، اما آب بهترین جایگزین برای شیر است! معمولاً گربه‌ها آب مورد نیاز بدنشان را از وعده‌های غذایی خود دریافت نمی‌کنند. بخصوص اگر از غذاهای خشک برای تغذیۀ گربه استفاده می‌کنید. البته گربه‌ها در مجموع میانۀ خوبی با آب ندارند! بنابراین بهتر است آب خوردن را برای آن‌ها به بازی و سرگرمی تبدیل کنید.

به عنوان مثال، با خرید یک چشمه مصنوعی نوشیدن آب می‌توانید آن‌ها را به خوردن آب ترغیب کنید. کافی است این ابزار سرگرم‌کننده را از یک پت‌شاپ معتبر خریداری کنید و در محل زندگی گربه خود قرار دهید. با روشن کردن این وسیلۀ سرگرم‌کننده، دیگر لازم نیست کاری کنید و گربه‌ شما علاوه بر سرگرم شدن، آب موردنیاز بدنش را تامین می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.