مرکز جامع دامپزشکی ایران
مرکز جامع دامپزشکی ایران

مرکز جامع دامپزشکی ایران

iranvetmed.ir

بررسی ناخن لاک‌پشت‌ها و فرزندآوری کوسه‌ها برای حفظ نسل

محققان استرالیای و انگلیسی، در یک همکاری پژوهشی هفت میلیون دلاری، سعی دارند پس از ارزیابی دقیق زیستگاه‌های مرجانی، وضعیت جانوران در خطری نظیر لاک‌پشت‌ها و کوسه‌ها را به شکلی عمیق مورد بررسی قرار داده و از آسیب‌های وارده بر آن‌ها بکاهند.

بررسی وضعیت لاک‌پشت‌ها، کوسه‌ها و آلودگی‌های پلاستیکی، بخشی از همکاری 7 میلیون دلاری جدیدی است که بین آژانس ملی علم استرالیا (CSIRO) و موسسه پژوهشی BHP بریتانیا برای مطالعه بزرگ‌ترین ساحل مرجانی در استرالیا به نام نینگالوریف انجام می‌شود.

این همکاری پیش‌تر و از سال 2015 از طریق جمع‌آوری اطلاعات برای حمایت از مدیریت و حفاظت از محیط زیست دریایی و ساحلی بسیار باارزش این کشور آغاز شده بود.

در فازهای اول این تحقیق مشترک، دو موسسه فوق به بررسی بقایای دریایی در امتداد ساحل و صخره‌های مرجانی پرداخته‌اند که نتایج آن نشان داده است نینگالوریف، می‌تواند به‌عنوان یکی از تمیزترین صخره‌های مرجانی جهان شناخته شود.

اما اهداف پژوهش‌های جدید بر موارد زیر تکیه دارد:

- به دست آوردن درکی عمیق از لاک‌پشت‌ها از طریق توسعه روش‌هایی برای برآورد فراوانی آن‌ها و ردیابی حرکاتشان به سمت سواحل برای لانه‌سازی

- جمع‌آوری نمونه‌های لازم برای تخمین فراوانی کوسه‌نهنگ‌های بالغ در اقیانوس هند

- انجام مشاهدات بلندمدت درمورد سلامت صخره‌های مرجانی برآورد رشد آن‌ها

- بررسی صخره‌های مرجانی عمیق و جانورانی که در آنجا زندگی می‌کنند و تأثیرات محیطی که برای حفظ این زیستگاه‌ها حیاتی هستند

پیش‌ازاین، دو موسسه معتبر فوق با بررسی و تجزیه‌وتحلیل برش‌های ناخن لاک‌پشت‌ها، کشف کرده بودند که رژیم غذایی این جانوران با سن و اندازه آن‌ها تغییر می‌کند، به‌طوری‌که در هنگام جوانی از علف دریایی تغذیه می‌کنند، ولی بزرگ‌تر که شدند غذای آن‌ها، به جلبک دریایی و حتی ستاره دریایی تغییر می‌کند.

همچنین در این تحقیق، محققان توانستند با ردیابی کوسه‌نهنگ‌ها، برای نخستین بار در جهان، تلاش این جانوران برای جفت‌گیری را مشاهده نموده و همچنین، سفرهای هزاران کیلومتری، حرکات سریع‌تر در شب و رفتن تا عمق 1.7 کیلومتری توسط آنان را ثبت نمایند.

این تلاش‌های علمی که با سرمایه‌گذاری مناسبی توسط مؤسسات فوق همراه شده است، می‌تواند نقش پررنگ و قابل توجهی در حفظ صخره‌های مرجانی به‌عنوان زیستگاه اصلی بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی داشته باشد.

منبع : سیناپرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.